-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Multiartisten Honda
Riktignok kunne du kjøpe et (aluminium og modul-) hus fra Bristol samtidig som du kunne kjøpe en Bristol 403 og reise utenlands i en Bristol Britannia. Men lenger diversifiserte de seg ikke. Fra Honda kan du snart skaffe deg heimen og alt til den – bortsett kanskje fra gemalen.

Det vil si, du må skaffe deg huset selv. Men i garasjen har du både sykkel, motorsykkel og bil fra Honda. Hagen pleier du med en av de glupe hobbytraktorene, sannsynligvis den med det geniale navnet ”Salad”.
Varmtvannet kommer fra en brenselcelle-stack som også fungerer med kuldegrader rundt seg (fremdeles et problem for de andre brenselcellene) og som samtidig brukes til å produsere hydrogen for bilen som selvfølgelig er helt grønn.
Og strømmen til huset kommer fra et generatorsett Honda har utviklet, som bruker vanlig bygass.
Alt dette lå an til å bli nevnt i Hondas godt nyttår hilsen. Men så kunne de føye til ”mens vår nye HF188 fyker nesten lydløst forbi…”
Honda er vel en av verdens mest ekspansive bilfabrikker. Ikke på den måten at de kjøper opp andre fabrikker, eller øker enormt (2,91 millioner biler i år, 3,2 neste år) eller har verdens mest aktive PR-avdeling, men ved at de gjør enorme fremskritt i det små (eller hvordan vi nå skal forklare det.
Eksempel: å sette opp produksjonslinjer for nye modeller koster nå bare halvparten av hva det gjorde før – og hva det koster konkurrentene i dag). Ekspansiv også fordi de stadig ser seg om etter nye forretningsområder, og er kjappe til å møte markeder og behov andre ikke visste eksisterte.
Så derfor har jeg vondt for å tro dem når de sier at HF 188 bare er utviklet for å gi ”våre ingeniører nye, og annerledes, utfordringer”. HF 188 er et to motors business jetfly med Hondas nyutviklede motorer som, blant mange andre fortrinn, hevdes å være 40 prosent mer drivstoffgjerrige enn konkurrentenes.
Antakelig var det ikke helt tilfeldig at flyet fløy samme uke som 100 års dagen for Wright-brødrenes første flytur ble forsøkt feiret.
Og antakelig er det ikke helt tilfeldig at en av de store mestrene til å se markedsmuligheter dukker opp med et slikt produkt akkurat mens denne industrien er i store forandringer, og problemene ser enorme ut. Civic kom akkurat i en slik tid, ”problemer skaper muligheter” sa Honda da.
En rekke flyfabrikker planlegger også nye modeller i dette segmentet (Toyota leker seg faktisk med en to motors propelldrevet maskin), men flyindustri-folk ser med stor interesse på Hondas første forsøk.
”Fremtidens gjennombrudd for slike fly vil ikke finnes i teknologiske gjennombrudd, men i penger. Både innkjøpspris og driftsutgifter må meget lavere”. Og her kan sikkert Honda, med sin overlegne produksjonsteknologi, bidra.
Men fra Honda hører vi bare at dette var en øvelse for ingeniørene. Ikke mange tror på det.
Det er forresten verd å merke seg at allerede i 60-årene averterte Honda etter ingeniører som var interessert i flybygging, på tross av at landet hadde forbud mot slik virksomhet etter annen verdenskrig.
To av de som svarte på disse annonsene har senere blitt konsernets presidenter. Hiroyuki Yoshino er den ene og Nobuhiko Kawamoto, som også ledet fabrikkens utrolige Senna-periode Formel 1 innsats, er den andre. Så selv om vi ikke har sett det på overflaten, har det alltid vært flyassosiasjoner i dette multi-talent selskapet.