-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Trådløs lading av Soul
Hyundai-Kia America har utviklet en effektiv måte å lade elbiler på – uten at de er forbundet med kabel.
Sammen med teknologiselskapet Mojo Mobility og amerikanske myndigheter har Hyundai-Kia America Technical Center (HATCI) gjennomført et treårig forsøk med formål å utvikle trådløs hurtiglading via induksjon.
HATCI og Mojo har utviklet et kompakt ladesystem som kan overføre minst 10 kW til bilen med en effektivitetsgrad på 85 prosent mellom lader og bil. Fem Kia Soul EV ble testet under realistiske dag-til-dag forhold.
Systemet anvender et elektromagnetisk felt for å overføre energi mellom to coiler – en sender på bakken og en mottaker under bilen.
Sjåføren trenger bare å parkere over senderen, så starter ladeprosessen. Systemet er så effektivt at det fungerer selv om bilen ikke står presist over laderen.
– Vi er meget godt fornøyd med dette systemet og hvor effektivt det fungerer, sier William Freels, toppsjef for HATCI.
– Målet var å utvikle trådløs lading som kan brukes i hverdagen av hvem som helst. Denne testflåten med fem Soul viser at det er realiserbart i fremtiden, sier Freels.
Hyundai-Kia sier de ikke har konkrete planer om å lansere induksjonslading i noen av sine eksisterende modeller, men det åpner definitivt for nye muligheter i fremtiden.
Dagens Soul kom på markedet i 2014, så det er neppe lenge til et nytt generasjonsskifte. I tillegg har jo både Hyundai og Kia flere spennende ladbare modeller.