-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Båter fra bilprodusenter
Det var Jaguar som startet det denne gangen. De lanserte en speedbåt sammen med sin nye stasjonsvogn. La oss hekte på ferske saltvannideer fra Peugeot og Mercedes samtidig.
Jaguar holder på med sin lansering av den nye XF Sportbrake stasjonsvognen. For virkelig å underskrive dette med «aktiv livsstil» (det er visst noe som skal henge sammen med stasjonsvogner), presenterte de samtidig sin Concept Speedboat.
Det var Jaguars designsjef Ian Callum som presenterte skuta, men han legger vekt på at dette har de ikke gjort alene.
Han har brukt flere båtkonstruktører i arbeidet, og han presiserer også at dette er et en-båts-prosjekt hentet frem for å brukes sammen med Sportbrake-lanseringen – det er ingen planer om å sette fartøyet i produksjon.
Men samtidig legger han vekt på å vise hvordan den er i slekt med hellige Jaguar-linjer. Teak-dekket er for eksempel delt av en karbon-finne som skal bringe tankene hen på hekken til legendariske D-Type - den lange med Le Mans spesifikasjoner.
Tanklokkene skal vi assosiere med de som satt bak på den første XJ-serien, og de sømløse linjene fra baugen til vindusruta og 2+1 kabinen, skal alt minne oss om Jaguars sportslige tradisjoner.
Hva slags motor det sitter i skroget aner jeg ikke, men vi kan kanskje gå ut fra at det en Jaguar?
Den har omtrent samme målene som en skikkelig Jag, i hvert fall, 6,1 meters lengde (5,3 hvis du måler vannlinjen) og 2 meters bredde. Den stikker ikke mer enn 0,4 meter ned – en Sportbrake rager mer i været enn båten rager under – hvis du skjønner.
Jaguar har brukt 2 engelske marine arkitekt-konsulenter på denne jobben.
Mercedes realiseres
Også da Mercedes-Benz skulle vise en ny båt – og denne skal faktisk bygges! – gikk de til et engelsk firma. Passende nok heter det Silver Arrows Marine. At det har tatt samme navn som Mercedes-racerne bruker, betyr ikke at selskapet har noen Mercedes-forbindelse. Før nå.
Her snakker vi om en virkelig stor båt, 14 meter lang, vist på båtutstillinger allerede, og den skal ut på markedet neste år.
Det er nok Silver Arrows Marine som har stått for alt som har med kjøreegenskapene å gjøre, mens designavdelingen hos Mercedes-Benz har samarbeidet tett om innredning, layout og utseende.
Mercedes-Benz Style heter den forholdsvis uavhengige avdelingen som har vært i sving her, og som vi også har møtt når det gjelder interiøret i et Eurocopter og som står bak en rekke av de skreddersydde bilinteriørene, gjort for spesielt kresne kunder.
- Det har vært viktig for oss å overføre relevante deler av vårt designuttrykk til denne båten. Vi ønsket å skape noe som var ganske særegent, og dette er blitt noe helt unikt», sier Gordon Wagener, Daimlers designsjef.
Peugeot design
Også den nye separate designavdelingen hos Peugeot, Peugeot Design Lab, har sluppet et omfattende sett skisser for å vise at det marine er noe de også behersker.
En to-seters båt, der fart åpenbart er en overordnet målsetting, er blitt resultatet. De har ikke sluppet noen mål eller andre konkrete informasjoner, men proporsjonene er omtrent slike som da vi tegnet biler som små: ekstremt lang i forhold til bredden – med et ekstremt langt panser (eller hva det nå heter på en båt).
Slank er kanskje et stikkord, den ser litt ut som de raske båtene som fraktet badegjester fra Venezia ut til Lidoen i 30-årene.
Finishen forutsettes å bli supereksklusiv med en lys grå overflate og med solide innslag av lyst treverk. Og interiøret skal speile en verden fylt av luksusbiler, der komfort og hi-tech skal gå hånd i hånd.
Det er ikke noe nytt at bilprodusenter er interessert i båter. Men interessen har gått litt i rykk og napp. Akkurat nå er det mye som tyder på at den er på vei oppover igjen.