-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Farvel til Elise-slekten
Da de siste Elise, Exige og Evora forlot Lotus-fabrikken på slutten av fjoråret, kunne de se tilbake på 25 års fabelaktig innsats.
Elise var den første av dem, det var bestefar, Romano Artioli, som oppkalte den etter barnebarnet.
Du kjenner kanskje navnet som han som blåste liv i Bugatti igjen, før Volkswagen trampet inn med tjukke beksømstøvler. Men han hadde faktisk kontroll over Lotus også på den tiden, og hadde store planer for denne sportsbilgiganten.
Elise var virkelig en pioner med et limt og naglet aluminiumchassis, i stor grad utviklet i samarbeid med Norsk Hydros fagfolk i Danmark.
Richard Rackham het mannen som konstruerte denne geniale rammen. Han er fremdeles på fabrikken og har blant annet vært med på den nye Emira.
Disse tre E-bilene er blitt kult-biler mens de fremdeles ble produsert. Ikke minst fordi oppskriften var så elastisk at Elise kunne vokse og bli til to andre biler, søsken faktisk, samtidig som Opel/Vauxhall valgte denne basen da de skulle bygge sin nye Speedster.
Man kan også spørre hvor Tesla hadde vært i dag, hvis de ikke hadde funnet Elise som på mange måte var grunnlaget for deres første Roadster.
Tesla bygde 2515 Roadsters, mens GM fikk ut 7200 Speedster og VX220.
Totalt bygget Lotus den egentlige Elise-oppskriften i 51.738 eksemplarer. Og som rett og riktig er, det er blitt flest Eliser: litt over 35.000. Den siste het Sport 240 og var gul.
Rett inn i Lotus eget museum med den, sammen med den siste Exige (10.500 produsert siden debuten i 2000) som var British Racing Green. Og så var det tur for den siste Evora. Den debuterte i 2009, det kom til sammen 6117 av dem og den aller siste var mørk grå metallic.
Til sammen 51.738 familiemedlemmer har vært produsert i disse 25 årene. Det tilsvarer ca. halvparten av alle bilene fra denne sportsbilspesialisten på de 73 årene den har eksistert.