-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mazdas første med Skyactiv-X
Mazda benytter Tokyo-utstillingen til å vise frem to ferske konseptbiler: En designstudie og en produktstudie.
Hva i all verden er forskjellen på «designstudie» og «produktstudie» når begge modellene uansett er konseptmodeller, kan man jo lure på.
Jeg tipper det har med å gjøre at produktstudien handler om teknologi og drivlinjer som kommer i neste generasjon Mazda, mens den andre handler om … ja, design.
Kunne ikke Mazda slått disse to sammen? Det kunne de nok – men det er morsommere å vise frem to modeller enn én, så her kommer de som to:
Designstudien skal vise Mazdas retning for utseende. Fortsatt basert på det merket kaller «Kodo», designretningen som begynte med CX-5 i 2012, og helt sikkert både blikkfangende og tidløst.
Både 2012-modellene av CX-5 og 6 holder seg utrolig godt, spør du meg, og konseptet RX-Vision fra Tokyo-utstillingen i 2015 viser at Mazda vet å trekke frekke linjer fortsatt.
Kanskje mer interessant er riktignok produktstudien til Mazda. Her viser nemlig Mazda en komplett drivlinje bygget rundt den nye Skyactiv-X-teknologien, bakt inn i neste generasjon Skyactiv-plattform.
Skyactiv ble introdusert i 2012 som Skyactiv-G og Skyactiv-D (henholdsvis bensin- og diesel-motorer), og er Mazdas nåværende motorgenerasjon.
Neste steg er Skyactiv-X, en bensinmotor uten tennplugger, og blir ifølge Mazda den første bensinmotoren av sitt slag i serieproduksjon.
Les også: Vi har allerede prøvd Skyactiv-X
Dette ser ut til å bane vei for neste Mazda 3. Hatchback-profilen på teaser-bildene Mazda har publisert ser veldig Mazda 3-aktig ut – og Skyactiv-X-prototypen vi kjørte i sommer var nettopp en 3-er.
Hva annet skjer hos Mazda om dagen? Vel, selv om Skyactiv-X er Mazdas måte å holde liv i bensinmotoren på, har de ikke glemt elbilen.
Derfor har de sammen med Toyota og Denso etablert EV C.A. Spirit – et selskap som skal utvikle elbil-teknologi på heltid, utenfor de tre selskapenes kontorer.
De tre selskapene skal alle levere både teknologi og arbeidskraft til det nye samarbeidet. Mens Mazda leverer det de beskriver som «forsprang i utvikling ved hjelp av data-modellering», skal Denso levere elektronikk og Toyota sin nye TNGA-plattform.
Mazda og Denso går riktignok bare inn med fem prosent eierskap hver – Toyota de resterende 90 – men det er et signal om at også Mazda har elektrifisering i bakhodet.
Det må nok til skal de klare Zoom-Zoom 2030 programmet deres, som lover 50 prosent reduksjon i selskapets totale CO2-avtrykk (90 prosent innen 2050).