Tesla Model S
60 KWT BATTERI: Dette er Teslas rimeligste modell (kr. 511.000) som nesten ingen velger nå fordi den ikke kan leveres med firehjulsdrift. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model S
SMART: Dørhåndtak som felles ut er et av Teslas varemerker. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model S
INNVENDIG: Bedre seter er den viktigste endringen på oppgradert Tesla. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model S
BAK RATTET: Naturligvis er all instrumentering skjermbasert. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model S
DIGER: Ingen slår Tesla på skjermstørrelsen. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model S
SKJULT: Stikkontakten er elegant skjult i lykten bak. (Foto: Øivind Skar)
Tesla Model S
DISKUTABEL: Også på Tesla varierer rekkevidden med kjørestil og utetemperatur, men for de fleste er den mer enn lang nok. (Foto: Øivind Skar)

Ni av ti velger 4x4-Tesla

For inntil en måned siden var Tesla en bakhjulsdrevet elbil. Nå er det i hovedsak firehjulstrekk som gjelder.

Publisert Sist oppdatert

Den som venter på noe godt venter sjelden forgjeves, heter her i ordtaket som Teslas kunder helt tydelig lever etter. For etter labert salg i årets sju første uker (minus 59,1 prosent), kom det en båtlast med firehjulsdrevne Teslaer til Drammen bilhavn.

En måned senere er Tesla Model S igjen den nest mest populære elbilmodellen i Norge. I forrige uke passerte den Nissan Leaf og har dermed kun Golf foran seg på statistikken.

I løpet av de fire siste ukene har 4x4-varianten posisjonert seg som Teslas klart mest populære modell. 87,7 prosent av alle som har fått sin Tesla i mars kjører rundt med drift på alle hjul, viser de siste tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Lite ekstra
Kanskje ikke så rart siden Tesla ikke forlanger mer enn 35.900 kroner ekstra for firehjulsdriften.

Tillegget utgjør ikke mer enn 6,1 prosent på en bil som i utgangspunktet koster 587.000 kroner. Kronetillegget er eksempelvis bare beskjedent (+5.200 kroner) over hva Skoda tar for å utstyre en 150 hk dieseldrevet Octavia stasjonsvogn med drift på alle hjulene.

Tesla har fortsatt bare Model S på programmet, men tilbyr den nå i to versjoner med 4WD og to med bakhjulsdrift. Variant 60 med 60 kWt batteripakke og 385 hk motor til 511.000 kroner er kun tilgjengelig med drift på bakhjulene.

Sterk sterkere
Modell 85 med 85 kWt batteripakke gir derimot valgmuligheter: Enten 385 hk og bare bakhjulsdrift (kr. 587.000 kroner), eller 85 D til 622.900 kroner. D står for dual motor = firehjulsdrift som betyr 190 hk på forhjulene og 190 hk på bakhjulene, totalt 380 hk.

Som om ikke det er nok befinner P85D til 763.000 kroner seg på toppen av Teslas modellprogram.

Denne varianten med avsindige 700 hk (476 bak og 224 foran) tar deg fra stillestående til 100 km/t på 3,4 sekunder. Ikke mange biler i verden matcher ytelsene til P85D isolert sett, og i hvert fall ikke med fem voksne og solid mengde bagasje i bilen.

Tesla opplyser på sine hjemmesider at biler med 2 WD som bestilles nå vil bli levert i mai. 4x4-variantene er først leveringsklare sent i juni.

Tesla solgte i fjor 31.655 biler globalt, hvorav 4040 (12,8 prosent) havnet i Norge. Målet i år er å selge 55.000 biler, melder Automotive News.

Powered by Labrador CMS