-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Møller Bil Fellesfunksjoner bruktbil, avd Oslo:
Innkjøper
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Møller Bil Skadesenter Jessheim:
Bilskadereparatør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ni av ti velger 4x4-Tesla
For inntil en måned siden var Tesla en bakhjulsdrevet elbil. Nå er det i hovedsak firehjulstrekk som gjelder.
Den som venter på noe godt venter sjelden forgjeves, heter her i ordtaket som Teslas kunder helt tydelig lever etter. For etter labert salg i årets sju første uker (minus 59,1 prosent), kom det en båtlast med firehjulsdrevne Teslaer til Drammen bilhavn.
En måned senere er Tesla Model S igjen den nest mest populære elbilmodellen i Norge. I forrige uke passerte den Nissan Leaf og har dermed kun Golf foran seg på statistikken.
I løpet av de fire siste ukene har 4x4-varianten posisjonert seg som Teslas klart mest populære modell. 87,7 prosent av alle som har fått sin Tesla i mars kjører rundt med drift på alle hjul, viser de siste tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Lite ekstra
Kanskje ikke så rart siden Tesla ikke forlanger mer enn 35.900 kroner ekstra for firehjulsdriften.
Tillegget utgjør ikke mer enn 6,1 prosent på en bil som i utgangspunktet koster 587.000 kroner. Kronetillegget er eksempelvis bare beskjedent (+5.200 kroner) over hva Skoda tar for å utstyre en 150 hk dieseldrevet Octavia stasjonsvogn med drift på alle hjulene.
Tesla har fortsatt bare Model S på programmet, men tilbyr den nå i to versjoner med 4WD og to med bakhjulsdrift. Variant 60 med 60 kWt batteripakke og 385 hk motor til 511.000 kroner er kun tilgjengelig med drift på bakhjulene.
Sterk sterkere
Modell 85 med 85 kWt batteripakke gir derimot valgmuligheter: Enten 385 hk og bare bakhjulsdrift (kr. 587.000 kroner), eller 85 D til 622.900 kroner. D står for dual motor = firehjulsdrift som betyr 190 hk på forhjulene og 190 hk på bakhjulene, totalt 380 hk.
Som om ikke det er nok befinner P85D til 763.000 kroner seg på toppen av Teslas modellprogram.
Denne varianten med avsindige 700 hk (476 bak og 224 foran) tar deg fra stillestående til 100 km/t på 3,4 sekunder. Ikke mange biler i verden matcher ytelsene til P85D isolert sett, og i hvert fall ikke med fem voksne og solid mengde bagasje i bilen.
Tesla opplyser på sine hjemmesider at biler med 2 WD som bestilles nå vil bli levert i mai. 4x4-variantene er først leveringsklare sent i juni.
Tesla solgte i fjor 31.655 biler globalt, hvorav 4040 (12,8 prosent) havnet i Norge. Målet i år er å selge 55.000 biler, melder Automotive News.