-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Opel øker miljøinnsatsen
På en rask samling i Berlin i dag løftet GM-ledere på sløret og fortalte om fremtidig miljøsatsing. BilNorge.no er til stede.
EcoFLEX og E-flex er to av de nye slagordene til GM. Begge begrepene beskriver deler av den fremtidige miljøsatsingen.
EcoFLEX brukes for å beskrive det vi kan kalle innsatsen på den konvensjonelle siden, flere biler på bio-drivstoff, nye motor/gearkasse-kombinasjoner (16 nye motorfamilier og ti nye transmisjoner innen 2012), økende bruk av gassdrift, også i forbindelse med kompressorer og andre elementer som vanskelig kan kalles cutting edge.
Og for virkelig å vise hva de mente, brukte gruppen av GM-ledere anledningen til å presentere en ny 1,3-liters diesel-Corsa med et utslipp under den magiske grensen på 120 g/km.
Nærmere hydrogen
Men samtidig fikk vi se enda litt lenger inn i fremtiden. Å høre at en rekke av hydrogen-spesialistene, som tidligere tilhørte forsknings- og utviklingsavdelingene, nå er flyttet over til produksjonsbil-gruppene, forteller at vi nærmer oss hydrogen-alderen meget raskere enn vi kanskje hadde trodd.
Samtidig bruker GM enorme ressurser på å utvikle sitt E-flex konsept, der vi egentlig snakker ren el-drift, men som har en motor ombord hvis oppgave det er, utelukkende, å sørge for å mate den avanserte batteripakken med strøm dersom energimengden der synker under et visst nivå.
Avansert hybrid
Vi snakker altså hybrid, men i en annen form enn tidligere, fordi motoren - og den kan være drevet av diesel, bensin eller for eksempel et biodrivstoff - aldri brukes til å drive selve bilen. Det gjør arkitekturen meget mindre komplisert og tillater en konstant-fart forbrenningsmotor som betyr max effektiv.
Vi blir lovet en Opel prototyp med denne oppskriften, der en bitteliten, superøkonomisk dieselmotor skal sørge for strømforsyningen. Den vil være basert på Volt prototypen som ble presentert i Detroit i år, men få et helt nytt karosseri.
"Virkelig oppsiktsvekkende", sa Bob Lutz - og når han sier det er det grunn til a tro på det.
Både BIL og BilNorge.no skal komme tilbake med flere detaljer og med prøvekjøringer av noen av eksperimentmodellene.