-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Opel øker miljøinnsatsen
På en rask samling i Berlin i dag løftet GM-ledere på sløret og fortalte om fremtidig miljøsatsing. BilNorge.no er til stede.
EcoFLEX og E-flex er to av de nye slagordene til GM. Begge begrepene beskriver deler av den fremtidige miljøsatsingen.
EcoFLEX brukes for å beskrive det vi kan kalle innsatsen på den konvensjonelle siden, flere biler på bio-drivstoff, nye motor/gearkasse-kombinasjoner (16 nye motorfamilier og ti nye transmisjoner innen 2012), økende bruk av gassdrift, også i forbindelse med kompressorer og andre elementer som vanskelig kan kalles cutting edge.
Og for virkelig å vise hva de mente, brukte gruppen av GM-ledere anledningen til å presentere en ny 1,3-liters diesel-Corsa med et utslipp under den magiske grensen på 120 g/km.
Nærmere hydrogen
Men samtidig fikk vi se enda litt lenger inn i fremtiden. Å høre at en rekke av hydrogen-spesialistene, som tidligere tilhørte forsknings- og utviklingsavdelingene, nå er flyttet over til produksjonsbil-gruppene, forteller at vi nærmer oss hydrogen-alderen meget raskere enn vi kanskje hadde trodd.
Samtidig bruker GM enorme ressurser på å utvikle sitt E-flex konsept, der vi egentlig snakker ren el-drift, men som har en motor ombord hvis oppgave det er, utelukkende, å sørge for å mate den avanserte batteripakken med strøm dersom energimengden der synker under et visst nivå.
Avansert hybrid
Vi snakker altså hybrid, men i en annen form enn tidligere, fordi motoren - og den kan være drevet av diesel, bensin eller for eksempel et biodrivstoff - aldri brukes til å drive selve bilen. Det gjør arkitekturen meget mindre komplisert og tillater en konstant-fart forbrenningsmotor som betyr max effektiv.
Vi blir lovet en Opel prototyp med denne oppskriften, der en bitteliten, superøkonomisk dieselmotor skal sørge for strømforsyningen. Den vil være basert på Volt prototypen som ble presentert i Detroit i år, men få et helt nytt karosseri.
"Virkelig oppsiktsvekkende", sa Bob Lutz - og når han sier det er det grunn til a tro på det.
Både BIL og BilNorge.no skal komme tilbake med flere detaljer og med prøvekjøringer av noen av eksperimentmodellene.