-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Finanskomitéen tidlig ute:
Avgiftsfritak for hydrogenbiler?
Hydrogendrevne biler er neppe i vanlig salg til deg og meg før i 2008, kanskje ikke før i 2010. Likevel ber Finanskomitéen om at regjeringen i statsbudsjettet for 2004 vurderer avgiftsfritak for hydrogenbiler på linje med fritakene som elbiler er tilgodesett med.

Hydrogendrevne biler er forlengst i prøvedrift, Mercedes hadde for eksempel sin første brenselscellebil (Necar 1) i drift i 1994 og Toyota hadde sin første hydrogenbil i drift i 1996. Både Ford, Opel og BMW har ellers lagt ned mye arbeid for å utvikle hydrogendrevne biler. Vi har kjørt slik biler i form av prototyper på lukket bane, men det er fortsatt et stykke å gå før teknologien er fullt utviklet og klar for serieproduksjon. For eksempel har et praktisk problem vært kaldstart i kaldt klima.
DaimlerChrysler regner med å ha 100 brenselscellebiler i forsøksdrift rundt omkring i verden ved utløpet av 2004. Dette er fordelt på personbiler, varebiler, busser og konseptbiler. DaimlerChrysler regner likevel ikke med at de første bilene med hydrogendrift vil bli tilbudt på markedet før vi har passert 2010. Det vil i så fall bety at det har tatt drøyt 15 år fra den første brenselscellelbilen kjørte ut fra laboratoriet til den kommer i kommersielt salg.
Den største bøygen for at hydrogenbiler skal bli allment tilgjengelig er likevel den manglende infrastruktur for hydrogenfylling. Det er kostbart å bygge ut tankstasjoner for hydrogen, blant annet fordi hydrogen er et mer komplisert drivstoff både å lagre og fylle på grunn av høyt trykk.
Organisasjonen Zero har utarbeidet et notat til Stortinget om bilavgifter og hydrogen. Zero har tro på at et avgiftsfritak er på plass allerede i løpet av våren.