Astra-diesel for Euro 4

GM hevder at den nye 1,7 liters dieselmotoren som nå først skal i Astra, er den første av slaget som møter de kommende Euro 4-kravene uten ”kostbart og komplisert tilleggsutstyr for behandling av eksosen”.

Publisert Sist oppdatert

Opels 1,7 CDTi motor, 80 hester og 170 Nm, skal derimot ende med samme verdier på utslippet uten at man har gjort noe annet enn å forbrenne brennstoffet så effektivt som mulig og gi eksosen en vannkjølt resirkulering. Lavere eksostemp reduserer også NOx-nivået.

Det beste hjelpemidlet er nok allikevel det nyeste common rail systemet fra Bosch, som jobber med 1600 bar, sammen med en meget presis, elektronisk styrt, retur-eksos-ventil og en spesiell ventil i innsugningsrøret som sikrer maksimal virveldannelse.

I tillegg til eksoskvalitetene blir vi også lovet mykere gange, bedre økonomi og forbedret ytelse. Motoren kommer også til å finnes i en Astra ECO-variant som får enda lavere forbruk og en toppfart på ca. 180 km/t.

Denne motoren skal bli tilgjengelig på vårparten, og er den første av til sammen fire helt nye dieselmotorer som Opel skal lansere i løpet av 2003. Alle vil ligge helt forrest i utviklingskjeden, lover sjefen for Opel Powertrain. Hva er det som gjør at det høres mer troverdig ut når hun viser seg å være en kvinne. Rita Forst er nok et navn som er verd å huske. Mye bra skal komme derfra i tiden fremover.

Powered by Labrador CMS