-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fabrikkhenting hos Porsche
I starten måtte kunden sørge for festen selv. I dag er det ca. 20 kunder hver dag som henter bilen sin på Porsche-fabrikken. Det er med andre ord blitt litt mer rutine nå.
Det er et herlig bilde av en dr. Ottomar Domnick som henter 356-bilen sin på fabrikken i Zuffenhausen i 1950. Der står han i frakken sin og skjenker champagne til tre Porsche-folk.
Funksjonærer?
Mekanikere?
Champagnen – eller det var vel heller Sekt – hadde han i hvert fall med selv.
Han hadde grunn til å feire. Spesialisten i Neurologi og Psykiatri hadde bestemt seg for å bli Porsches første tyske kunde.
Det klarte han den 26. mai 1950, da han hentet Kommissionsnummer 5001.
Så ivrig var han at han hadde reist til Stuttgart dagen før.
Mange har det sikkert på samme måten fremdeles. Hente egen bil på fabrikken gir fremdeles en egen følelse, og firmaer som Daimler eller Porsche får det til å ligne en høytid.
Men ikke på samme måte som for dr. Domnick. Rett etter overrekkelsen tok Herbert Linge nøklene og kjørte en tur med den nye eieren for å vise ham hvordan.
Linge begynte å jobbe med Porsche i Østerrike i april 1943 og ble en av Porsches mest kjente racerførere med både Mille Miglia og Le Mans historikk.
Listen over Porsche-kunder leses som en Hvem er Hvem. Det skulle ikke forundre meg om Porsches arkiver har bilder av dem alle sammen. Her finner du blant annet bilder av den verdensberømte dirigenten Herbert von Karajan.
Kanskje finnes det også et bilde av meg, jeg fikk overrakt en som skulle nordover, utstyrt med de typiske ovale «tollskiltene», av pressesjefen og racing-generalen Richard von Frankenberg – og siden også dette skjedde utendørs måtte det ha vært før 1970.
Etter den tiden begynte man nemlig å trekke inn under tak i lokaler som var mer egnet for høytid.
I dag skjer disse øvelsene etter en nøye innøvd koreografi. Med besøk på museet (hvis det er i Stuttgart og ikke i Leipzig du skal hente den), med gjennomgang på fabrikken og med en solid lunch.
Selve overleveringen tar ikke mindre enn en time, og hvis du har enda flere spørsmål kan du gjerne bli der hele dagen. Du behøver ikke skamme deg for å be om hjelp til å koble telefonen din til PCMS’en. Eller spørre om hva PCMS egentlig betyr.