-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Porsche bygger i USA
Ingen av tyskerne økte mer i USA i fjor enn Porsche. Nå bygger de nytt hovedkvarter for virkelig å sementere posisjonen.
På Detroit-utstillingen, med en premiere eller to, struttet Porsche av selvtillit. De tyske merkene erobret nye markedsandeler på det sprudlende amerikanske bilmarkedet i fjor.
I 2005 var 5,1 % av alle biler solgt i USA av tysk opprinnelse. I fjor lå de på 8,8 prosent til sammen, og selv om Porsche ikke akkurat bidro så mye til akkurat den verdien, kan de se tilbake på et skikkelig vekstår.
Storesøster Volkswagen solgte riktignok nesten 440.000 biler der i fjor, og økte med 35 prosent, men en meget stor del av det volumet – og den veksten – kom fra den nye fabrikken de har bygget i Tennessee, og den spesielle US-Passaten de bygger der.
Så dersom vi teller rene tyske biler, slo Porsche dem alle sammen med en økning på 21 prosent etter å ha endt året med 35.000 biler. Og her var det ikke snakk om noen lokalproduksjon – slik som det er for VW, BMW, Mercedes og, snart, Audi (de regner med å ha en fabrikk i gang der allerede i 2015).
Nå hører det riktignok med til historien at Porsche også bygger i USA. Ikke fabrikk, riktignok, men et nytt imponerende hovedkvarter.
Det skal ikke bare bli arbeidsplassen til 400 ansatte, der man også skal ha teknisk- og designavdeling, men det skal bli et attraktivt turistmål.
For Porsche-eierne blir det obligatorisk, med en testbane på 2,6 kilometer og fullt utvalg av aktuelle modeller, kjørekurs og muligheter til å velge skreddersydd spesialutstyr.
Men et museum og et omfattende arkiv skal også gjøre det attraktivt for alle med en smule interesse for bil.
Plasseringen er helt genial. Helt siden 1998 har Porsche hatt hovedkvarteret sitt i Atlanta i Georgia, og de flytter ikke derfra nå. Men de legger seg helt innpå Hartsfield-Jackson-flyplassen som er under voldsom utvikling.
Aerotropolis Atlanta er det nye kommunikasjonssenteret døpt, og planene forteller at i 2015 vil det komme 100 millioner besøkende dit – og økende. Noe av det første de får se er et meget iøynefallende Porsche-anlegg på et mer enn 100 mål stort område.
Se ikke bort fra at med lille Porsche Cajun, er den eksklusive Stuttgart-fabrikken oppe i 50.000 biler årlig i USA når Aerotropolisen er ferdig.