-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Renault hedrer arkitekt
Renault er ikke snaue. Det skal være en utstilling med referanse til den kjente arkitekten Le Corbusier. De bygger like godt en egen bil til arrangementet.
Arkitekter har aldri vært gode bildesignere.
Det finnes en rekke eksempler på ett og annet karosseri tegnet av arkitekter.
Bauhaus-arkitekten Walter Gropius hadde et og annet eksemplar gående før krigen, men det er nok Le Corbusier som kom nærmest med å kombinere hus- og biltegning.
Han het egentlig Charles-Edouard Jeanneret, var en god venn av Gabriel Voisin, de hadde den samme ideen om funksjonalitet, og han var veldig opptatt av store bysamfunn.
På mange måter kan man si at han var forløperen for dagens Smart City-tankegang – han hadde sikkert gjort seg godt hos Google nå som de utvikler sin smarte by.
Le Corbusier tegnet jo også sin egen lille småbil som skulle passe til den smarte byen hans. Den så like underlig ut som dagens Google-bil.
Nå skal det åpnes en utstilling i Villa Savoye, et hus Le Corbusier fikk bygd i Poissy, like utenfor Paris. Utstillingen heter Bilen og modernismen i det 20. og 21. århundre og til den har altså Renault bygget en helt spesiell konseptbil.
Renault Coupé Corbusier heter den – og er spesiell på mange måter.
Prosjektet har vart i to år, får vi vite, og designerne ble spesielt briefet på å finne spesifikke Franske Kultur-gjenstander.
Det er i hvert fall ikke tvil om at bilen har tydelig Art Deco-preg, og selv om den retningen egentlig oppsto i Wien, er den etterhånden blitt en rotekte fransk greie.
Det er jo også åpenbart at designerne har sett minst like mye på de lett utsvenvende franske karosseriene fra 20- og 30-årene, som de har sett på Le Corbusiers rette, rasjonelle streker. Og det gjør jo denne bilen enda morsommere.
Renaults designsjef, Laurens van den Acker, er selv utdannet arkitekt, så han vet jo hva dette dreier seg om.
Og han vet åpenbart også at man behøver ikke legge igjen visittkortet sitt overalt. Du finner nemlig ikke en eneste Renault-rombe noe sted på denne håndbygde juvelen. Det er ganske stilig.
Vi kommer helt sikkert tilbake med flere spennende detaljer fra denne utstillingen, men her er i hver fall den største nyheten derfra.