Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy
Eleanor Thornton (lengst til venstre) og Charles Sykes (sentrum)
Spirit of Ecstacy
Charles Sykes med datteren Josephine
Spirit of Ecstacy
Claude Johnson
Spirit of Ecstacy
Eleanor Thornton
Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy
Prosessen med voksstøping er over 5000 år gammel
Spirit of Ecstacy
Prosessen med voksstøping er over 5000 år gammel
Spirit of Ecstacy

Spirit of Ecstacy
Anders Warming - designdirektør Rolls-Royce

Strømlinjet Spirit of Ecstacy

Det er kanskje med den kommende Spectre i bakhodet at Rolls-Royce bestemte seg for å rydde opp i strømlinjene til "the Spirit of Ecstasy".

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke første gang det blir ryddet opp i damen som opprinnelig ble modellert for at Baron Montagu skulle få sin egen private (kan man trygt si) kjølerfigur på sin egen Rolls.

Kompisen, bildehugger Charles Sykes, hadde ikke mye valg rundt modell eller motiv. Han ble tildelt Eleanor Velasco Thornton med flagrende gevanter – og hun ble opprinnelig ikke foreviget med begge armene grasiøst bakover.

Den ene armen sørget nemlig for at hun hadde en finger foran munnen for å illustrere at her holdt man kjeft.

Du gjettet det?

Eleanor var dama til baronen mens han var gift med noe helt annet.

Derfra og med begge armene bakover og på kjøleren til all verdens Rollser siden 1911, er det en også en lang vei og lang historie (rart det ikke har blitt laget en Netflix-serie av denne – den har egentlig alt, til og med tyske U-båter og dramatisk forlis og død) men det var i hvert fall Claude Johnson – også kjent som ‘bindestreken i Rolls-Royce – som brakte henne hjem til Manchester.

Hun ble forresten kalt Spirit of Speed en periode også.

(Her er faktisk Wiki god i sin historie om Spirit of Ecstasy – lurer på hvem som har skrevet den).

Men så har altså dagens Rolls Royce vist frem den nyeste versjonen – på dagen 111 år etter at bilfabrikken overtok de intellektuelle rettighetene til kunstverket.

Pressemeldingen forteller at det har tatt 830 timer design, modellering og testing i vindtunnel før de kom frem til den nye Spiriten.

Du ser det ikke med en gang, men nå er hun bare 82,73 mm høy, ned fra omtrent 10 cm.

Det du imidlertid kan se er at det du kanskje trodde var vinger, nå er en del av tekstilene hennes. Men mer realistiske og aerodynamiske enn før.

Dessuten, når du ser nøye etter, nå har hun det ene beinet foran det andre – meget mer Telemarkstil over det hele. Hun sitter litt lavere også, litt hockey liksom, og det kan se ut som øynene hennes er mye mer fokusert på veien foran henne enn før.

Charles Sykes roterer vel i graven nå som han har hørt at denne nye utgaven er en ren computerdesign, der hår og klær og holdning og uttrykk har vært matet inn.

Men heldigvis – støpeprosessen, ved hjelp av bivoks (verdens eldste støpe-metode?) er ikke perfekt.

Derfor må hver figur avsluttes med litt sliping og polering – slik at når det kommer til skarpen vil alle Spiritene fremdeles være litt annerledes enn de andre.

Og poenget?

En elbil som kommende Spectre må ha minimal luftmotstand. Da må også et ekstatisk minne på et panser yte sitt.

Powered by Labrador CMS