-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Volvo fyller 80
Volvo runder 80 år i 2007. Vi tar et tilbakeblikk på noen av høydepunktene i historien deres.
I 80 år har det rullet Volvo-biler på verdens veier. Ved å ta for oss hvert decenniums syvende år, kan vi oppsummere store deler av selskapets historie.
1927
Den 14. april blir en fabrikkport på Hisingen åpnet og ut ruller den aller første serieproduserte Volvo-bilen. Modellnavnet er ÖV4 som betyr Öppen Vagn 4 sylindre. Prisen er satt til 4.800 SEK og versjonen med tak, som senere blir lansert under navnet PV4, koster 1.000 mer.
Hensikten er å bygge 500 eksemplarer av hver modell, men kundene er ikke så lette å sjarmere og kun 297 eksemplarer blir solgt det første året. I spissen for det unge selskapet står de to gründerne, adm. direktør Assar Gabrielsson og konstruksjonssjef Gustaf Larson.
1937
Året før ble det presentert en ganske enkel modell som kan kalles Volvos første forsøk på en volumbil. Den har modellbetegnelsen PV51 og er egentlig ikke like spennende i linjene som strømlinjebilen PV36 Carioca, men har omtrent samme karakter og den samme sekssylindrede motoren.
PV51 selger betydelig bedre. I begynnelsen av 1937 kommer et tilskudd, PV52, som er mer utstyrt enn PV51, men for øvrig nærmest identisk. I løpet av året produseres 1.815 Volvo-biler.
1947
Etter seks år med krig, fulgt av en langvarig streik innen den svenske verkstedindustrien og vanlige igangsettingsproblemer med stor materialmangel, starter endelig i februar serieproduksjonen av PV444, Volvos første lille bil med selvbærende karosseri og toppventilmotor.
Da har Volvo allerede fått bestillinger på 10.181 biler av den planlagte produksjonen på 12.000. De første 2.300 bestilte bilene selges med tap til prisen 4.800 kroner, som var prisen ved den første visningen i 1944.
Prisen i 1947 for en ny PV444 ligger på 8.000 kroner. Volvo har vokst til et storkonsern med 3.000 ansatte og en omsetning på 112 millioner kroner. Den totale produksjonen det året blir 2.531 biler.
1957
På høsten året før er den store bilnyheten, Volvo Amazon vist, og i begynnelsen av 1957 starter serieproduksjonen. I Gøteborg koster bilen 12.600 SEK. I løpet av året blir feste for topunkts sikkerhetsbelte i forsetet standard i alle personbiler fra Volvo.
De siste eksemplarene av Volvo P1900 Sport produseres - det har ikke blitt mer enn 67 biler - og 1957 er også siste årsmodellen for PV444.
To år tidligere tok Volvo steget inn på det nordamerikanske markedet og har allerede mer enn 100 forhandlere på det kontinentet. Eksporten dit og til mange andre markeder er i full sving. 42.192 personbiler bygges i løpet av året og det er 13.000 ansatte.
1967
Dette er den første årsmodellen for den nye Volvo 144 som ble vist første gang i august året før. Med denne modellen, som koster 19.300 SEK, tar sikkerheten et stort steg fremover.
Bilen har skivebremser både foran og bak, delt rattstang og ny type lås for trepunkts sikkerhetsbelter. Karosseriet har energiopptakende front- og bakparti og bremsene har et unikt triangeldelt tokretssystem.
Volvo presenterer også verdens første bakovervendte barnesete i løpet av året, og sikkerhetsbelter innføres også i baksetet på bilene. Senere på året presenteres også Herregårdsvognen 145. Volvo-biler med doble forgassere som eksporteres til USA blir utstyrt med et system for eksosrensing. Årsproduksjonen blir 148.742 biler.
1977
Volvo fyller 50 år og feirer dette med en spesialmodell av 240-serien som kom etter 140-serien. I løpet av året presenteres også Volvo 262 Coupé, en meget eksklusiv modell som tegnes og monteres av det italienske designselskapet Carrozzeria Bertone.
Volvo viser sin første miljøbil, en toseters liten elbil bygget i to eksemplarer. Miljøet er et prioritert område for Volvo. I California ruller på andre året Volvo-biler utstyrt med en verdensnyhet, treveis-katalysatoren med lambdasonde.
Dette blir siste året selskapet er en divisjon av AB Volvo. Året etter besluttes å danne et frittstående, heleiet datterselskap, Volvo Personvagnar AB. Totalt produseres 225.700 Volvo-biler.
1987
Andelen av Herregårdsvogner har i løpet av de siste to decenniene vokst, og Volvo er nå en helt dominerende produsent av Herregårdsvogner med et årlig volum på ca. 120.000 biler. I flere europeiske land har man lansert motorer med katalytisk eksosrensing og lambdasonde.
760-modellen, 700-seriens eksklusive modell, får en utseendemessig og teknisk ansiktsløftning med blant annet en ny individuell bakhjulsopphenging, Multilink.
Volvo fyller 60 år og det feires blant annet med en bilparade i hjembyen Gøteborg. Tidene er gode og året blir et produksjonsmessig rekordår, 423.800 biler.
1997
For første gang på mer enn 40 år vises en åpen Volvo-modell igjen, C70 cabriolet. Cabrioleten er den første åpne Volvo siden 1950-tallets Volvo P1900 Sport.
En annen nyhet er den firehjulsdrevne V70 XC. Firehjulsdrift ble introdusert i Volvo-biler året før, og V70 XC lanseres som en tøff og sporty bil med høy bakkeklaring og firehjulsdrift.
XC-konseptet viser seg å være et virkelig bra valg og produksjonen fortsetter med nye teknikkgenerasjoner i mye større volum.
Bakhjulsdrevne Volvo-modeller, det finnes tre, synger på siste verset for helt å forsvinne året etter. Innen to år kjøper Ford Motor Company selskapet. 387.400 Volvo-biler bygges i løpet av året.
2007
Jubileumsåret starter på bilutstillingen i Detroit, der den nye konseptbilen XC60 ruller inn. Med noen av de tidligere modellene i minnet, er det nesten vanskelig å forestille seg at dette er en Volvo-bil.
XC60 Concept er en såkalt crossover med flotte linjer og frekt utseende. Flere lanseringer det året blir nye versjoner av herregårdsvognfavorittene V70 og XC70.
- I dag bygges like mange Volvo-biler på tre timer som hele produksjonen var det første året 1927. Nesten 15 millioner biler er det blitt siden starten i april.
Det er enorme mengder kunnskap, dyktighet og erfaring som er samlet i selskapet i løpet av de 80 årene som er gått, og hvert år tar vi ytterligere et stort steg fremover. 2007 års modeller er de mest spennende Volvo-biler som hittil er vist, og mange flere er på vei.
Fellesnevneren er at de alle går i retning mot en mer ungdommelig Volvo. Jo eldre Volvo-selskapet blir, desto mer ungdommelig blir bilene, sier Fredrik Arp, adm. direktør i Volvo Personvagnar AB.