-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Black Box rett rundt hjørnet
Når det nasjonale trafikksikkerhetsrådet i USA anbefaler at det stilles krav om at biler skal utstyres med Black Boxes – opptakssystemer som forteller hva som har hendt den siste tiden – kan man regne med at det blir virkelighet ganske snart. Feil: Det er faktisk virkelighet ganske snart. Feil: Det er faktisk virkelighet nå.
Det var ikke mulig å få en fornuftig forklaring fra bilføreren etterpå, og det er ut fra arbeidet med denne ulykken at forslaget om Black Boxes nå endelig har dukket opp på formelt nivå.
Vi er sikre på at vi bedre hadde forstått hva som lå til grunn for ulykken dersom vi hadde hatt en Black Box som hadde fortalt oss om alt som hadde hendt i bilen rett før selve ulykken, sier Ellen Engelman Conners, NTSB-sjef.
Det som nå skjer er at NHTSA, kontoret som ligger under Samferdselsdepartementet som skal sørge for trafikksikkerhet i nasjonen, formulerer et regelverk som alle som produserer og distribuerer biler blir nødt til å følge. NHTSA har sagt at de vil foreslå et regelsett for data-opptak som kan hjelpe ulykkes-kommisjoner i deres arbeid. Innen 2008 vil de ha anlegg som kan ta opp 42 dataelementer, blant annet den tiden det tar for air bags å folde seg fullt ut.
NTSB sier at disse forlagene ikke går langt nok. Ulykkeskommisjoner har ikke kapasitet til å undersøke hver av de 43.000 trafikkdødsfallene som skjer hvert år, sier Ellen Engelman Conners. Derfor ber vi om muligheter til å samle komplette data fra hver eneste dødsulykke, som enkelt kan analyseres i etterkant.
Det er foreløpig ingen tegn til at NHTSA kommer til å spisse sitt forslag, men de slår fast at bilprodusentene legger på små svarte bokser uten at du eller jeg vet det, og kjappere enn et lovforslag ville klart. Ca. 15 prosent av dagens biler har data-opptakere og av de 2004-modellene som selges i USA nå har et sted mellom 65 og 90 prosent en eller annen datasamlings-mulighet, sier de.