Derfor sier den tyske bilkunden: NEIN

Den dramatiske nedgangen i nybilsalget i Tyskland har vært forklart med mye annet enn de åpenbare svarene. Nå har endelig en undersøkelse fra DEKRA begynt å nærme seg den virkelige årsaken.

Publisert
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Noe av det morsomste i denne bransjen er å se bilfabrikkenes og bransjeorganisasjonenes høyt kvalifiserte prognosemakere løpe fra den ene ville forklaringen til den andre når virkeligheten ikke stemmer med deres teorier. Og det er ganske ofte.

Selv om det er sjelden de må gripe til krampeaktige øvelser i samme grad som etter 11% fallet i tysk nybilsalg i fjor.

Økte bensinpriser, var det snakk om, som årsak. Nye biler bruker tross alt ca. 25% mindre enn de gamle, så det virket logisk.

Enorm tilgang på nesten nye bruktbiler, var en annen forklaring. Inntil det viste seg at også bruktbilsalget gikk på trynet.

Nå har DEKRA, som er en av de store operatørene på blant annet etterkontroll på eldre biler, spurt folk, bileiere, hva det egentlig dreier seg om. 59 prosent sa ganske enkelt at de måtte begynne å kutte utgiftene til bilhold. Og det gjalt på alle nivåer. Mindre kjøring, for eksempel. 37% sa de hadde sjekket, eller skulle sjekke, om det ville lønne seg å skifte fra merkeverksted til et av de frie verkstedene. 25% ville begynne å gjøre enkelt vedlikehold, inklusiv oljeskift, selv. Like mange ville gjøre så meget reparasjonsarbeide de klarte på egen bil. 18 prosent sa at de ville begynne å bruke brukte reservedeler der de fantes. 12,5% sa at etter mindre kollisjoner ville de droppe den rent kosmetiske reparasjonen og nøye seg med det som var nødvendig for trygg drift.

Og nesten 100 prosent sa at mer-utgiftene til en ny bil ville veie såpass tungt at dette nok var et kapittel som ville bli overstrøket med en tykk, rød blyant.

Litt av en bombe for alle prognosemakerne.

Powered by Labrador CMS