-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Drømmen om 127
Nettet er fullt av folk som kan tegne biler og drømmer om å bli designer. Noen har litt mer spennende ideer enn andre. De drømmer for eksempel om Fiats klassiske 127.
For to år siden hadde Renault en konkurranse. De feiret 50 år for Renault 4 og inviterte drømmere over hele verden å forestille seg en moderne firer. Jeg var ikke veldig imponert av de som kom på premielisten, men jeg la merke til et gult innslag som jeg nå i ettertid ser var signert David Obendorfer.
Nå skal jeg ikke påstå at jeg fant ham blant alle de 3.273 forslagene som var kommet inn fra 92 forskjellige nasjoner, hans forslag var blant de ti som kom på en finalist-liste (finaliste?) som ble offentliggjort.
Så dukker han opp igjen i en helt annen sammenheng. Han har sett for seg Fiats klassiske 127, blant de strammeste bildesign ever. Tegnet av et geni, Pio Manzu som døde på motorveien mellom Milano og Torino da han var på vei til å presentere prosjektet sitt for Fiat-ledelsen.
Ideen er ikke dum, Fiat har jo selv vist hvordan man kan blåse liv i et gammelt ikon ved å bygge den nye 500. Men måten de utvider 500-familien på gjør nok at en bil som dette 127-forslaget ikke finner noen plass i modellrekken. Utgangspunktet i Punto-plattformen gjør i hvert fall at det går an å leke realiteter.
Selv er jeg imponert av hvordan han har klart å holde fast ved det opprinnelige 127-særpreget, her er det ikke et gram overflødig styling, karosseriet er trukket så tett rundt innholdet som mulig. Og tegningene ser bra ut fra alle kanter. Han har klart å tegne en attraktiv bil, uten å jukse med proporsjonene på dataskissene.
Sannsynligvis kunne BilNorge fylt denne siden med fem nye drømmetegninger hver eneste dag, så mange er det som legger ut sine karriereambisjoner på nettet. Men det er ikke ofte såpass gjennomtenkte prosjekter dukker opp.
Man ser det er en proff holdning her. Obendorfer er egentlig ungarer og utdannet industridesigner i Budapest. Nå bor, og jobber, han i Italia. Hvor ellers, med slike drømmer?