-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Drømmen om 127
Nettet er fullt av folk som kan tegne biler og drømmer om å bli designer. Noen har litt mer spennende ideer enn andre. De drømmer for eksempel om Fiats klassiske 127.
For to år siden hadde Renault en konkurranse. De feiret 50 år for Renault 4 og inviterte drømmere over hele verden å forestille seg en moderne firer. Jeg var ikke veldig imponert av de som kom på premielisten, men jeg la merke til et gult innslag som jeg nå i ettertid ser var signert David Obendorfer.
Nå skal jeg ikke påstå at jeg fant ham blant alle de 3.273 forslagene som var kommet inn fra 92 forskjellige nasjoner, hans forslag var blant de ti som kom på en finalist-liste (finaliste?) som ble offentliggjort.
Så dukker han opp igjen i en helt annen sammenheng. Han har sett for seg Fiats klassiske 127, blant de strammeste bildesign ever. Tegnet av et geni, Pio Manzu som døde på motorveien mellom Milano og Torino da han var på vei til å presentere prosjektet sitt for Fiat-ledelsen.
Ideen er ikke dum, Fiat har jo selv vist hvordan man kan blåse liv i et gammelt ikon ved å bygge den nye 500. Men måten de utvider 500-familien på gjør nok at en bil som dette 127-forslaget ikke finner noen plass i modellrekken. Utgangspunktet i Punto-plattformen gjør i hvert fall at det går an å leke realiteter.
Selv er jeg imponert av hvordan han har klart å holde fast ved det opprinnelige 127-særpreget, her er det ikke et gram overflødig styling, karosseriet er trukket så tett rundt innholdet som mulig. Og tegningene ser bra ut fra alle kanter. Han har klart å tegne en attraktiv bil, uten å jukse med proporsjonene på dataskissene.
Sannsynligvis kunne BilNorge fylt denne siden med fem nye drømmetegninger hver eneste dag, så mange er det som legger ut sine karriereambisjoner på nettet. Men det er ikke ofte såpass gjennomtenkte prosjekter dukker opp.
Man ser det er en proff holdning her. Obendorfer er egentlig ungarer og utdannet industridesigner i Budapest. Nå bor, og jobber, han i Italia. Hvor ellers, med slike drømmer?