-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Euro 4 snart i sving, Euro 5 vedtatt
Et stykke ut i det nye året gjelder nye avgassregler, de såkalte Euro 4. Nesten samtidig har EU-kommisjonen definert Euro 5. Fra slutten av 2008 skal den standarden gjelde.

Hovedpunktet i den nye standarden er at ikke en eneste dieselmotor for lette biler, person og vare, skal kunne brukes på landeveien uten at det er utstyrt med partikkelfilter. Det nye regelverket tar sikte på å redusere partikkelmengden fra dieselmotorer med 80 prosent, og nitrogenoksidene i bensineksosen med 20 prosent.
Eller for de av dere som liker klare verdier: for dieselmotoren ber man om fem mg partikler pr km, og 2 mg NOx pr km. Bensinmotorens nye verdier blir 75 mg/km HC og 60 mg/km NOx.
Nå som forslaget fra kommisjonen er klart, må EU-medlemmene og Parlamentet ratifisere det hele, og når det en gang blir vedtatt vil personbilene få en overgangstid på 18 måneder, mens lette nyttekjøretøy av en eller annen grunn fremdeles får meget lenger betenkningstid: 36 måneder.
Det blir også innført nye vedlikeholds-standarder. Nå må produsentene garantere at motorene holder seg innefor grensene i 160.000 km. Dagens grense er 80.000.
Selvfølgelig har bilindustrien, som vanlig, sterke innvendinger mot forslagene. NOx grensene for bensinmotorer skal for eksempel ha en helt urimelig høy kost i forhold til nytten. Dessuten ødelegger den for målet om lavere CO2-utslipp. Fordoblingen av garantitiden er råtten, og man mangler beskrivelse av måleprosedyrene. Dessuten trenger industrien minst 3 års overgangstid.
Det hele betyr selvfølgelig også enda dyrere biler, sier ACEA, foreningen for europeiske bilprodusenter.
Selvfølgelig. Akkurat som om Kommisjonen ikke har hørt slikt før..