-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Euro 4 snart i sving, Euro 5 vedtatt
Et stykke ut i det nye året gjelder nye avgassregler, de såkalte Euro 4. Nesten samtidig har EU-kommisjonen definert Euro 5. Fra slutten av 2008 skal den standarden gjelde.

Hovedpunktet i den nye standarden er at ikke en eneste dieselmotor for lette biler, person og vare, skal kunne brukes på landeveien uten at det er utstyrt med partikkelfilter. Det nye regelverket tar sikte på å redusere partikkelmengden fra dieselmotorer med 80 prosent, og nitrogenoksidene i bensineksosen med 20 prosent.
Eller for de av dere som liker klare verdier: for dieselmotoren ber man om fem mg partikler pr km, og 2 mg NOx pr km. Bensinmotorens nye verdier blir 75 mg/km HC og 60 mg/km NOx.
Nå som forslaget fra kommisjonen er klart, må EU-medlemmene og Parlamentet ratifisere det hele, og når det en gang blir vedtatt vil personbilene få en overgangstid på 18 måneder, mens lette nyttekjøretøy av en eller annen grunn fremdeles får meget lenger betenkningstid: 36 måneder.
Det blir også innført nye vedlikeholds-standarder. Nå må produsentene garantere at motorene holder seg innefor grensene i 160.000 km. Dagens grense er 80.000.
Selvfølgelig har bilindustrien, som vanlig, sterke innvendinger mot forslagene. NOx grensene for bensinmotorer skal for eksempel ha en helt urimelig høy kost i forhold til nytten. Dessuten ødelegger den for målet om lavere CO2-utslipp. Fordoblingen av garantitiden er råtten, og man mangler beskrivelse av måleprosedyrene. Dessuten trenger industrien minst 3 års overgangstid.
Det hele betyr selvfølgelig også enda dyrere biler, sier ACEA, foreningen for europeiske bilprodusenter.
Selvfølgelig. Akkurat som om Kommisjonen ikke har hørt slikt før..