-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nye regler tidoblet interessen
Importen av biler som er mellom 20 og 29 år gamle er tidoblet det siste året, viser ferske tall. Økningen skyldes trolig endrede avgiftsregler.

Bruktimporten av biler i aldersspennet mellom 20 og 29 år omfattet om lag 1450 kjøretøyer fra juli 2019 til juni 2020, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). De foregående 12 månedene var antallet bare 130.
Økningen kommer som en naturlig følge av at aldersgrensen for avgiftsfri import ble senket fra 30 til 20 år i fjor sommer.
– En stor del av landets bilentusiaster drømmer om en gjev modell av eldre årgang. Senket aldersgrense for import som veteranbil med null avgift har gjort dette målet oppnåelig for langt flere, sier Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Foreningen organiserer frittstående verksteder, kjeder og delegrossister, som nå forbereder seg på økt etterspørsel fra eiere av eldre biler.
– Når garantier og serviceavtaler for lengst er utløpt, blir det desto viktigere med godt vedlikehold til gunstig pris. Noen verksteder har dessuten spesialisert seg på å kunne ta imot entusiastbiler, sier Hansen.
Entusiastbiler
Den samlede importen av veteranbiler ble doblet de første 12 månedene etter regelendringen, og omfatter drøyt 2200 kjøretøyer. Andelen som var eldre enn 30 år gamle ble samtidig betydelig redusert.
– Det er tydelig at mange har tatt godt imot denne endringen. Den markante veksten i antall nyere veteraner viser at bil som hobby er viktig for mange mennesker over hele landet, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.
Fortsatt er de fleste bruktimporterte personbilene i Norge under 20 år, men veteranandelen har gjort et kraftig byks oppover.
– Det blir spennende å se om denne tendensen holder seg også det neste året, sier han.
Fanesak
Endringen i aldersgrensen for avgiftsfri import er et resultat av lettelser i bilavgiftene som Fremskrittspartiet tok initiativ til da de satt i regjering. FrPs tidligere samferdselsminister, bilentusiast Ketil Solvik-Olsen, var en viktig drivkraft for å få endringen igjennom.
– Det er veldig gøy å se at mange benytter seg av utvidelsen. Nå kan flere ta seg råd til å skaffe seg drømmebilen uten å måtte betale skyhøye bilavgifter. Dette er jo tross alt hovedsakelig hobbybiler, som mange bruker mer tid til å polere enn å kjøre, sier Solvik-Olsen.
At gruppen veterankjøretøyer gjennomgående blir noe yngre, gjør dem også tryggere og mer driftssikre, mener han.
– Bilhobbyen kan leve litt bedre etter endringen som kom i fjor. Samtidig håper jeg det også fremover vil være politisk forståelse for betydningen av at folk flest kan få råd til å la bilgleden blomstre. Da kan ikke avgiftene på verken kjøp, bruk eller parkering få løpe løpsk.