Toyota-deler til de frie

En rekke bilprodusenter kjemper fremdeles for at Gruppeunntaket skal forlenges. Monopolistisk situasjon tror de av en eller annen grunn har muligheter til å overleve. Andre, mer opplyste, ser hva som skjer, og posisjonerer seg deretter. Som Toyota. Nå åpner de sine normale delekanaler for Tysklands frie verksteder.

Publisert

Detter skjer fordi en rekke bilprodusenter av en eller annen grunn tror at dersom man kjører på originaldel-monopolet, sørger man samtidig for å holde kundene innesperret i egen merkeorganisasjon. <å> Vær så god – fortsett å drømme søtt.

”Vi vet at 30% av alle Toyota-kjørere bruker frie verksteder. Der har vi dessverre ingen mulighet til å sikre at de delene som blir brukt holder den nødvendige standard”, sier dr. Ronny Müller, som er ettermarkedssjef for Toyota i Tyskland. Og dette er hans begrunnelse for at de nå åpner for at frie verksteder også skal kunne ta del i Toyotas ettermarkeds-tjenester. Og han fortsatte: ”At vi har så mange som 70% av Toyota-eierne som våre kunder er faktisk en glimrende verdi, og lar seg meget vanskelig forbedre. Så når resten av kundene ikke vil komme til oss, får vi sørge for måter hvormed vi kan komme til dem. Nemlig via de frie verkstedene”.

De første forsøkene med noen pilot-verksteder er allerede i gang.

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS