-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Troll på hylla
Endelig er det kommet en førsteklasses modell av norske Troll (bilen). I svært begrenset opplag.
Autocult er en av mine modellprodusent-favoritter.
Først og fremst fordi de bygger 1:43 skala modeller av biler som egentlig ikke finnes lenger. Gamle strømlinjebiler. Biler som du kanskje finner på Prototyp-museet i Hamburg. Eller de underligste mikrobiler som Brütsch eller Alca Volpe.
Selvfølgelig er det tøft med 35 forskjellige Mustanger i vitrinehyllene, eller alle Bugatti-modeller opp gjennom tidene. Og jeg husker jeg var imponert da jeg så den enorme Ferrari-samlingen til GMs designsjef, Chuck Jordan, første gang.
Men å ha en Jawa 750 Coupé, en Jaray-Mercedes fra 1934 og en Skoda Type 935 ved siden av en 1939 Schlörwagen, viser litt mer klasse – kan man si.
Eksklusivt
Det er min feil: det er en stund jeg har vært innom dem og sett hva de kan gjøre. Derfor er det mulig at det allerede er for sent å hente hjem den modellen de nå har laget av Troll. For det er ikke akkurat bestselgere de jobber med, og derfor heller ikke veldig store opplag.
Hver av modellene, og det gjelder nok Trollet også, bygges i 333 eksemplarer, og ferdig med det. Siden Trollet ble lansert i desember, er det nok fare for at det ikke er så veldig mange tilbake av den.
Du vil kanskje mene at modellene er enkle. Ikke noe som kan åpnes, ingen motordetaljer. Men resten er så utrolig fint gjort, detaljene er fantastiske og fasongen er overbevisende.
Det er ikke bare bare å forminske en eksisterende bil til modellstørrelse. Det må foretas noen knep for at det etterlatte inntrykket forteller deg at dette er ekte vare.
Lang erfaring
Hos Autocult har de åpenbart den riktige mannen til å gjøre det. Andreas Hellmann jobbet tidligere hos Premium Classixxs (som heller ikke er helt snaue når det gjelder uventede objekter) før han kom Tomas Roschmann og hans Autocult.
Autocult ble startet for bare to år siden, og på den korte tiden har de laget i hvert fall 40 attraktive modeller.
En av grunnene til at det åpenbart går ganske greit er nok at Hellmann er utdannet bildesigner fra Pforzheim – han kan med andre ord lage tegninger som de kinesiske modellmakerne kan holde seg til uten problemer.
Bilene er laget av et plastmateriale, er malt for hånd, og deretter påføres alle detaljene som er foto-etset med maksimal detaljrikdom. Forkrommet, der det skal til.
Det følger også med et hefte som forteller om den aktuelle modellen. Selv en som er svært opphengt i både korrekte informasjoner og riktig tegnsetning, har ingenting å utsette på den delen av produksjonen heller.
Den Trollbilen Andreas Hellmann har tatt for seg her, karosserinummer 71.694, så jeg sist på det hyggelige Rogaland bilmuseum på Sandnes i fjor. Museet er nå stengt, men jeg tror bilen fremdeles befinner seg på de kanter.
Her finner du mange spennende norske og europeiske bilmuseer