USAs store opp til eksamen

I dag, onsdag, begynner den årlige eksamen for de tre store amerikanske bilfabrikkene. Nå skal de fortelle Wall Street hva de har klart å gjøre og hva de har tenkt å gjøre. Noen timer senere deler børsen ut karakterene.

Publisert Sist oppdatert

Dette betyr mye, for eksempel for internmoralen i hele konsernet, det betyr mye for finanskostnader (kredittrating), det betyr mye for tilgang på frisk kapital, det betyr mye for rekruttering – i det hele tatt så kan vi andre gjerne tro at en god test er viktig, men det er innsatsen mot høyfinansen som virkelig betyr noe.

Og Amerikansk bilindustri har endel ting de må svare på nå i bakrusen sin. For selv om fjoråret var nasjonens nest beste bilsalgsår, betyr det ikke det samme som at industrien tjente penger, eller at salget vil fortsette i samme tempo. Tvert om, store tap på null-rente salgene i fjerde kvartal, og dystre utsikter til betydelig overkapasitet (salget regner man vil synke fra fjorårets 17 til 15/15,5 millioner biler i år) gjør nok at mange aksjonærer kunne tenke seg å ha pengene sine andre steder.

Chrysler har vel den enkleste jobben foran alle bokholderne. I dag kan de nøye seg med å minne om at for et år siden hentet de ny ledelse fra Tyskland og trakk opp omfattende restrukturplaner som de har fulgt og som gir litt bedre enn forventede resultater, og at de fremdeles står på de ganske optimistiske målene for i år. Diskret applaus, men ikke stor interesse blir nok resultatet etter den forestillingen.

I morgen kommer GM med selvsikre skritt og forholdsvis smilende, det er en ny og ganske avslappet tone der akkurat nå, for å fortelle hvordan de skal førtidspensjonere enda noen tusen hvitsnipper og hvor meget det kommer til å koste. Noen dramatiske fabrikk-stengninger i USA kommer man nok ikke til å fortelle om – de tingene ble også ganske klare for et år siden, da GM var gjennom det Ford må gjennom nå.

For fredag er det Fords tur, og den blir tøff. Det har ikke vært en Ford-cocktail i Detroit denne festuken uten at en antydning om hva som må gjøres har dukket opp. For det første er det nok ikke tvil om at konsernet kommer til å bokføre et formidabelt tap for i fjor, fra 1,4 milliarder og oppover – avhengig av hvor store avsetninger man tar. For det andre vil det ryke arbeidsplasser. Avgang for 3-4000 har allerede vært gjort kjent, nå ventes kanskje så mange som 15.000 til – og her snakker vi fremdeles bare Nord Amerika. Og for det tredje, på tross av en overmodig avtale med fagforeningen som forbyr stengning av fabrikker, er det nok i hvert fall to fabrikker som må slå igjen dørene, sier ryktene. Så får man ta kampen med UAW på toppen av det.

Det kommer til å bli vanskelig å overbevise pengefolkene om at dette vil medføre noen spesielt spennende aksjonærverdi allerede i løpet av dette året. Men mandag, når New York børsen åpner, vil vi kunne se hvordan markedet har reagert på de tre eksamenskandidatene som nå skal opp.

Powered by Labrador CMS