-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Tenker utenfor boksen
Ved å tenke litt utenfor boksen, kan man fort befinne seg inni boksen. I hvert fall når den boksen heter Mercedes-Benz GLK.
Først publisert i Bil 2/3-2016.
Hva er likheten mellom Mercedes GLK og Nissan X-Trail? Vel, begge var tøffe, kantede biler med et solid snev av offroad – og begge ble erstattet av modeller som var langt rundere i kantene. X-Trail beholdt navnet, Mercedes endret det til GLC.
Men der stopper vel likhetene også. For der X-Trail var (og er) en modell som konkurrerer på pris, var GLK Mercedes’ våpen i premium-fighten mot BMW X3 og Audi Q5.
Om den kom seirende ut? Vel, hos mange gjorde den det. For med salgstall jevnt over 500 biler i hvert av gullårene, og totalt 3024 biler solgt kan vi vel ikke påstå at GLK ble en flopp. Legg til 2023 bruktimporterte, så er totalimporten av GLK over 5000 biler.
Det er lett å se hvorfor. GLKs kantede sjarm og lovnader om offroadegenskaper som gikk langt utenpå sine tyske konkurrenter gikk tydeligvis hjem hos hytte-eiende nordmenn.
Det kantede utseende ble brakt med seg inn i interiøret også. Mange av elementene kjenner man igjen fra datidens C-klasse, men i GLK var ting høyere og rettere – rett og slett litt barskere.
Det merker man også bak i bilen. Bagasjeromsvolumet på 450 liter var langt mindre enn det Audi (540) og BMW (550 liter) kunne skilte med – men de rette bagasjeromsveggene gjorde lasterommet veldig lettlastet.
Det boksete karosseriet gjorde også at GLK var litt enklere å manøvrere og plassere i trange områder – og ved faceliften som kom i 2012 ble det også mulig å få 360-graders kamera som viser bilen i «fugleperspektiv».
Sammen med en egen offroadmodus gjorde dette at GLK nok er den av de tre tyske kompakt-SUV-ene på denne tiden med de beste egenskapene utenfor asfalten.
GLK ble levert med en rekke motorvalg, toppet av GLK 350 4Matic, en V6-bensin med 272 hestekrefter. I Norge var det naturlig nok diesel som solgte best, med GLK 200, 220 og 250 CDI – som alle var samme motor, men med forskjellig effektuttak (henholdsvis 143, 170 og 204 hestekrefter).
4Matic firehjulsdrift var standard i begynnelsen, men GLK 200 var kun bakhjulsdrevet, og 220 kunne leveres med begge drivlinjer.
Faktaboksen tar utgangspunkt i GLK220 CDI 4Matic.
At GLK bygger på mange av delene til C-klassen gjør at bilen er veldig driftssikker.
I følge Dekra scorer GLK bedre enn gjennomsnittet i segmentet på nær sagt alle punkter – og GLK gjør det generelt godt i bruktbiltester på kontinentet.
Småting som håndbrekk som henger, og frontrute som er utsatt for steinsprut er i det store bildet småting.
Men bare glem å lete opp bruktbiltester fra Storbritannia – der ble aldri GLK solgt, rett og slett fordi Mercedes ikke konverterte bilen til høyreratt.
Alt i alt er derfor Mercedes-Benz et godt valg i premium-SUV-klassen, både inni og utenfor boksen.
–
Dette skrev vi:
Bil 1/2009:
Bilen har dratt med seg mye av kjørefølelsen som man har i resten av C-klassebilene. Det betyr at den faktisk tenderer over mot det sportslige, men at alt føles litt tungt og solid, som man gjerne ønsker i en Mercedes.
BilNorge 24.05.2012:
Kjørekomforten i GLK er, fortsatt, god. Ute på veien oppleves den mer i retning av høyreist stasjonsvogn enn en rendyrket SUV. Det gjør den til en bra milsluker, særlig på norske veier som setter krav til fjæringskomfort.
–
Motor
2143 ccm, R4 turbodiesel
Effekt
170 hk/400 Nm
Drivlinje
7A, firehjulsdrift
Forbruk
0,61 l/mil, 159 g/km CO2
Fart
0-100 8,8 sek., toppfart 205 km/t
Bagasjeromsvolum
450 liter
Bakkeklaring
21 cm
–
(front)
Det muskuløse utseendet tiltrakk seg en helt egen kundegruppe
(motor)
GLK er generelt veldig driftssikker – over snittet blant konkurrentene
(interiør)
Innvendig fortsetter det kantede utseendet, men det meste er oversiktlig og velbygd
(hjul)
Firehjulsdrift var tilgjengelig på alle motorvarianter, med unntak av den minste dieselmotoren
–
Bruktbilutvalg:
På BilNorges bruktbilsøk ligger det i skrivende stund 37 Mercedes-Benz GLK til salgs. Alle 37 er dieselmotoriserte, og de aller fleste 220 CDI 4Matic. En lekker 2013-modell GLK 250 CDI er riktignok blant utvalget – til 575.000 kroner.
En litt mer nøktern 2009-modell 220 CDI 4Matic, med 118.053 kilometer på telleren og noe mindre utstyrspakke kan bli din for 345.000 kroner.