Tekniske data

Publisert Sist oppdatert

Testen

Middels sikkerhet
I 1997 fikk Primera tre av fem oppnåelige stjerner i NCAP-testen. Kupeen holdt seg intakt under denne frontsmellen, men førerdøra lot seg ikke åpne med håndkraft. Førerens hode og nakke var godt beskyttet, overkroppen middels beskyttet, mens benene var mer utsatt for skader. Ved sidekollisjon ble resultatet “svak for førerens bryst. Fra 1999 fikk Primera sideputer. Svenske Folksam regner Primera som 40 prosent sikrere enn gjennomsnittsbilen. Dette er basert på virkelige kollisjoner.

Primera 1996
Motor:
1.6/100 hk: Toppfart: 178 km/t. 0-100 km/t: 12,0 sek. Forbruk: 0,72 liter/mil.
2.0/130 hk: 205 km/t. 9,6 sek. 0,79 liter.
2,0/90 hk turbodiesel: 174 km/t. 13,9 sek. 0,67 liter.
Lengde/bredde/høyde: 443/172/141 cm.
Akselavstand: 260 cm.
Bagasjevolum: Sedan 490 liter, kombi 505-1357 liter.
Egenvekt: 1213–1308 kg.

Fra år til år
1996: Annen generasjon Primera lanseres som 4-dørs sedan og 5-dørs kombi,
1997: Primera GT. 2.0/150 hk. 218 km/t. 8,6 sek. 0,81 liter. Stasjonsvogn (1.6 og 2.0), lengde 451 cm. Bagasjevolum 460-1700 liter.
1998: Stasjonsvogn med dieselmotor.
1999: Ansiktsløftning. Ny front og hekk. 4 kollisjonsputer. Lengde 452 cm (st.v.: 458 cm). Ny 1.8/114 hk: 196 km/t. 11,0 sek. 0,73 liter. Ny 2.0/140 hk: 210 km/t. 9,6 sek. 0,81 liter.
2000: 1.6/106 hk. 186 km/t. 11,5 sek. 0,73 liter. 1.6 st.vogn utgår.

Powered by Labrador CMS