Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris
Toyota Yaris

Trygg trafikk

Toyota Yaris er med god kollisjonssikkerhet og få feil et sikkert småbilvalg. Det har gjort den til et populært bruktbilkjøp, noe som avspeiles i prisene.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 11-2012.

Det er andre generasjon Toyota Yaris vi har sett nærmere på, den kom på markedet i 2006 og fantes både med tre og fem dører.

Bensin har vært dominerende for Yaris, som kom med en enliters motor med 69 hestekrefter og en 1,3-liter med 87 hestekrefter. Den største bensinmotoren gjør Yaris til en kvikk småbil, men over litt lengre avstander kan det bli i overkant mye lyd.

Diesel har også vært tilgjengelig i Yaris, den yter 90 hestekrefter, og kan anbefales om du skal bruke bilen til mer enn bare innenbys transport.

Det har også blitt levert en T-Sport-utgave med 1,8-liters bensinmotor og 133 hestekrefter, men de er ganske sjeldne.

Alle motorene har kjede i stedet for registerreim, noe som selvsagt er en fordel når det kommer til servicekostnader. Selv om dette i utgangspunktet skal vare hele bilens levetid, kan det være greit å sjekke at det ikke kommer ulyder derfra.

Ikke til å le av

I motsetning til en del andre småbiler er ikke Toyota Yaris spesielt morsom å kjøre. Med stabilitetskontroll som standard, er den imidlertid trygg – også når det blir vinter og glatte veier.

Kjøreopplevelsen speiler seg nok også noe i interiøret. Det er greit, men ikke spesielt spennende. Instrumentene er lettleste, men den midtmonterte løsningen er ikke noen stor favoritt. Knapper og hendler er imidlertid store og sitter stort sett der du forventer det.

Stolene er klassiske for japanske småbiler, og passer best til små personer – for de fleste som er over 1.80 vil de nok oppleves som i minste laget.

Baksetet er derimot ganske bra i denne klassen, og kan skyves 15 centimeter i lengderetningen – i tillegg kan ryggen vinkles bakover. Selve sitteputa er også her litt i korteste laget, noe som gjør det best egnet til barn.

Bagasjeplassen er absolutt godkjent for en småbil, og ved å legge ned bakseteryggen kan du laste mer enn du tror.

Sikker

En svensk undersøkelse gjort av forsikringsselskapet Folksam, viser at kollisjonssikkerheten for Yaris er god. I testen de gjorde, lar de en Yaris kollidere med en Volvo 945, og viser at en moderne småbil er langt sikrere enn selv det som mange betrakter som en stor og sikker bil.

Også undersøkelsen i Euro-NCAP viste gode resultater, og Yaris sikret seg fem stjerner da den ble testet i 2006.

Små biler har ofte færre problemer enn store og dyrere. Årsaken er selvsagt mangelen på avansert utstyr, samt at en liten og lett bil også som regel sliter mindre på hjuloppheng og drivlinje.

Noen ting dukker imidlertid oftere opp når vi ser på undersøkelsene til tyske ADAC og Svenske Bilprovningen. Et av de tilbakevendende problemene er lykter, både hovedlys og andre.

Som for de fleste brukte biler er det smart å sjekke bremser, små biler går ofte lite og dermed kan det være en utfordring med bremseskiver som har rustet, eller har satt seg.

Jevnt over byr Toyota Yaris på små problemer, og et ganske hyggelig bilhold.

Populær

Toyota Yaris er en populær bruktbil, og dette gir naturlig nok også noe utslag på bruktbilprisene. Som for de fleste småbiler er kjørelengden ganske begrenset selv for fem og seks år gamle biler – noe som gjør at det bør være mye bil igjen for den som kikker i denne retningen.

Fakta om Toyota Yaris 1.3 Sol Plus

Powered by Labrador CMS