-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Mercedes-Benz CLE
Ny sportsbil – fire varianter blir to
Mercedes har nå presentert sin nye CLE. Som et element i merkets omstillingsstrategi skal den erstatte fire tidligere modeller.
Mercedes reduserer antall nisjemodeller, og i dette tilfellet velger de å erstatte todørsutgavene av C- og E-Klasse med én ny felles modell. Foreløpig er det CLE Coupé som er vist, men vi får også et par bilder av CLE Cabriolet som ligger noen måneder senere i lanseringskøen.
Det er ganske nøyaktig to år siden vi presenterte spionbilder av denne modellen.
Nykommeren har elementer fra både nye C- og E-Klasse, men med hensyn til størrelse og teknologi er den mest lik E-Klassen.
Med en lengde på 485 cm, en bredde på 186 cm og en høyde på 143 cm er den cirka ti centimeter lengre enn C-Klasse Coupé.
Spesielt fremhever Mercedes at akselavstanden er strukket med 25 mm slik at det blir vesentlig bedre baksetekomfort med 72 mm ekstra benplass. Bagasjeromskapasiteten er økt med 60 liter, og for dem som er opptatt av slikt – den skal kunne romme tre golfbagger.
Designmessig er fronten lik den man finner på nye C-Klasse, men CLE fremstår som mer muskuløs takket være et lavere panser og slankere lykter. Det hjelper også på inntrykket at forhjulene er flyttet forover. Baklyktene tilsvarer de vi finner på nye GLC Coupé.
Interiøret er ganske direkte overført fra den nye C-Klassen med et 12,3-tommers flytende instrumentdisplay og en 11,9-tommers vertikal infotainment-skjerm. Bilens sportslige og luksuriøse egenskaper markeres med sportsratt med flat bunn, unike sportsseter og et standard lydanlegg fra Burmeister med 17 høyttalere.
Foreløpig er det ikke så mye tekniske detaljer å finne, men Mercedes sier samtlige motorer blir elektrifisert (trolig mildhybrid), det blir et utvalg firesylindrede mens toppmodellen CLE 450 4Matic får en 3-liters rekkesekser. Så vil selvsagt AMG toppe med sine varianter – deriblant trolig en ladbar hybrid.
Vi får neppe se CLE Coupé på veien før tidlig i 2024, og Cab’en blir i beste fall klar til neste sommer. Du får ikke se noen av dem hos norske forhandlere, om ikke de henter inn biler fra utlandet, for hos Bertel O. Steen er det med få unntak kun elbiler som selges fremover.