-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Dodge Caliber: Standard-kaliber
Dodge lanserer sin første femdørs kombibil som noe maskulint, annerledes og eksperimentelt. Vi vil heller kalle den en grei familiebil for folk flest.


Dodge Caliber
Først publisert i BIL 7 - 2006.
Med 90 års blandet historie lanseres nå Dodge igjen i Europa. For Chrysler-Jeep skal Dodge bli det samme som Skoda er for Audi-VW. Dodge er langt fra førstevalget for folk flest som skal kjøpe personbil, men i tiden fremover vil merket få et bredt produktprogram. Den neste nye Dodge blir minijeepen Nitro som skal komme i første halvår i 2007 og
deretter skal det komme en bil i D-segmentet. Caliber er en Cklassebil og kommer bare i en versjon som femdørs kombi.
I USA der bilen lages, er Caliber en folkelig billigbil. Den erstatter Chrysler Neon, og leier du bil vil Caliber være bilen i laveste prisklasse. Det blir ikke tilfelle i Europa. For Norges del vil prisene for bilen med bensinmotor starte rundt 250.000 kroner og med diesel fra 290.000. Det blir størst salg av bilen med dieselmotor, et maskineri som ikke leveres sammen med automatgear.
Grei familiebil
Dodge har gjennomanalysert bilkundene i Europa, og de mener merket skal bli populært blant kunder som ikke er helt A4. Kunder som gjerne liker å velge litt annerledes produkter og som ikke er fremmed for å eksperimentere.
Men Caliber er intet eksperiment. Det er en helt grei femdørs kombi som ikke på noe område skiller seg ut fra de biler som alt er på markedet. Den er stor i forhold til prisen og leveres med den eksakt samme 140 hk turbodieselmotor som man finner i både Audi og VW. Sammenlignet med VW Golf og Audi A3 koster Caliber med samme motor rundt 30.000 kroner mindre. Den gir mye plass for pengene med andre ord.
God plass
Fem dører og god plass, ikke minst i baksetet. Ryggen legges ned meget enkelt, og det er også mulig å folde sammen passasjersetet foran. Men i bakseteryggen er det ingen plass i midten til skipose. Bagasjeplassen ellers er helt grei, med rette sidevegger, men fri for steder der man kan legge ting og tang.
Caliber leveres med store 17 tommers hjul og det kan kanskje se litt tøft ut – men ikke like smart er det at reservehjulet tar veldig stor plass. Det ligger under bagasjerommet. Kunne bilen bli levert med run flat dekk kunne bagasjeplassen vært utvidet med 50 prosent. Det ville gitt bilen en klar fordel.
Det foreligger store planer for Dodge. I løpet av de neste årene skal det komme en rekke nye modeller og alle skal selges av Chrysler-Jeep-forhandlere. Det skal bli tydelig skille mellom de tre merkene og alt ligger til rette for at Dodge skal bli volummerket.
Kort om bilen:
Pris: kr. 288.900.
Motor: 4-sylindret rekkemotor produsert av VW. 1968 ccm. 103 kW (140 hk) v/4000 o/min. 310 Nm v/2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 441 x 180 x 153 cm. Akselavstand: 2635 cm. Egenvekt m/fører: 1360 kg. Tillatt totalvekt 1930 kg.
Dekk: 215/60R17.
Bagasjerom: 524 liter (VDA).
Tankvolum: 51 liter
Aks. 0 – 100 km/t: 9,3 sek.
Toppfart: 196 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,61 l/mil.
CO2-utslipp: 161 g/km.
Konkurrenter: VW Golf Plus, Mercedes BKlasse, Ford Focus, Opel Astra