Toyota Camry: ert japaner Amerikanisert

Toyota Camry har på ingen måte gått gjennom revolusjonerende endringer. Mange vil kanskje også bli skuffet over at bilens ytre er mer anonymt enn tidligere. Så er ikke Europa det store satsingsområdet for Camry. I USA er derimot Camry en av de mest solgte bilmodellene, men det som er spiselig i USA blir ikke alltid mottatt med åpne armer her hjemme.

Publisert

Først publisert i BIL 12 - 1996.

Mest skuffende er nok likevel at stasjonsvognene forsvinner fra modellprogrammet, men det finnes også mange lyspunkter i den nye utgaven av Toyotas toppmodell. Bilen er 4 cm lengre, 1,5 cm bredere og 3 cm høyere enn tidligere og bygges av lettere og stivere materialer enn før. Denne gevinsten har ikke Toyota tatt ut i form av lavere vekt, men ved å putte mer standardutstyr inn i bilen. I tillegg til økte yttermål, har akselavstanden øket med 5 cm. Disse endringene er relativt små og mest merkbare i kupéen i form av bedre benplass for baksetepassasjerene. Dessuten har kupéen blitt videre og bredere.

I den nye modellen er klimaanlegg, ABS, to kollisjonsputer, sentrallås, elektriske vindusheiser og elektrisk justerbare speil, startsperre og høydejusterbart ratt og førersete standardutstyr. 2,2-literen leveres med femtrinns manuell gearkasse eller firetrinns automatkasse, mens 3-literen kun leveres med automatgear. Tidligere var Camry ganske nøktern, men Toyota har nå spandert skikkelige trelister i dashbord og på innsiden av dørene. Sammen med en forbedret støydemping bidrar dette til at Camry gir et adskillig mer eksklusivt inntrykk enn tidligere. Disse endringene til tross — prisen går ikke opp på basismodellen, og bare med 10.000 kroner på toppmodellen.

Mer eksklusiv
Vårt første møte med bilen på svingete franske veier, avslørte ingen særlige unoter utover at 2,2 og 3-literen hadde noe forskjellig fjæringskomfort. Det skyldes hovedsaklig at 3-literen har 60 kg mer vekt over forakselen enn 2,2-literen. Motorene er også endret. De er mer fleksible enn tidligere, om enn ikke like kjappe. Tallenes tale viser ikke de store endringene, faktisk er effekten og akselerasjonstidene for 2,2-literen redusert, men dreiemomentet er tilgjengelig over et bredere område enn tidligere og Toyota har lagt spesiell vekt på å ha mer moment tilgjengelig på lavere turtall. 3-literen har fått ny blokk og bunnpanne i aluminium og veier totalt 151 kilo. Maksimalt dreiemoment er 275 Nm, men hele 240 Nm er tilgjengelig i området 1.500 til 5.500 o/min.

Motoren har fire overliggende kamaksler og er dessuten utstyrt med et direkte tenningssystem der hver coil styrer tenningen på to sylindre samtidig — med èn gnist under kompresjon og èn under utblåsningsslaget i sylinderen. Siden pluggene brukes til å gi gnist dobbelt så mange ganger som i en vanlig tenningssekvens, brukes tennplugger med to platinumbelagte elektroder.

Bedre støydemping
På andre områder har Toyota kommet med forsiktige endringer og ny teknikk. Blant annet har de tatt i bruk en ny type vindusglass som absorberer UV-stråler. Dette reduserer slitasjen på interiøret og gjør dessuten arbeidsoppgaven enklere for klimaanlegget. I tillegg er det lagt ned betydelige mengder støydempende elementer både i karosseriet og i form av asfaltmatter, skum og ulike former for gummiforinger. Uten å ha kjørt bilen på norske veier, er det vanskelig å si hvorvidt Toyota har lykkes i sitt arbeid med støydemping, men førsteinntrykket er utelukkende positivt. I prisklassen rundt 300.000 kroner er ikke Camry uten konkurranse, men kan slå i bordet med mer utstyr og samme pris som før. Fortsatt vil mange savne et litt mer eksklusivt preg i en bil som er såvidt dyr, men det er også tilfelle for konkurrentene fra Korea og de ribbete versjonene av europeiske storbiler.

Den nye Toyota Camry byr på interessante kjøreegenskaper og tekniske finesser. Det er synd at ikke innpakningen står i forhold til innholdet.

DETTE ER TOYOTA CAMRY:

Powered by Labrador CMS