-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ceed – kvantesprang for Kia
Kias nye Ceed drar så godt, kjører så bra og støyer så lite at man lurer på om noen har tuklet med bilen. Men prisen henger fortsatt i luften som et spørsmålstegn.
Førsteinntrykket av Ceed, Kias nye kompakte familiebil, er så godt at vi begynte å lure: Er dette virkelig en Kia? Kan de lage så gode biler?
Svaret er nå JA. Distansen til europeisk og japansk bilindustri eksisterer knapt. Rent teknisk, utstyrsmessig, miljømessig, finishmessig og plassmessig møter Ceed konkurrentene fullt ut.
Lite kjent merke
Nå gjenstår bare ett problem, og det er stort nok: Navnet. Kjennskapen til Kia som merke er liten. Da kan det kanskje hjelpe med syv års garanti (fem år på bilen – syv år/150.000 km på motor og drivlinje). Den lange garantien er ment å understreke hvor mye kvalitet Kia mener de har bygd inn i "Golf/Corolla-killeren" Ceed.
Slovakia-bygde Ceed er forøvrig Kias første Europabil. Den etterfølges av en halvbror fra Hyundai over samme tekniske lest neste år.
Hyllevare
Vi mener på ingen måte å si at Kia med Ceed har funnet opp kruttet på nytt. Bilen inneholder kun hyllevarer fra industrien, men den har – eller tilbys med – det du forventer; 6 kollisjonsputer, ABS, ESP, navigasjon, skinninteriør, ryggesensorer og – håper Kia – fem stjerner i EuroNCAP.
Det hele er satt pent sammen med doble dørpakninger som gir god dørlyd. Men hvorfor skal også Kia dytte på oss det trekantede bakvinduet som burde gått av moten for fem år siden?
Det er noe japansk over Ceed, men med lengde på 4,24 meter er bilen lengre enn Corolla og klart rommeligere i baksetet.
Til Norge importeres Ceed med to bensinmotorer (1,4 liter/105 hk (109 hk) og 1,6 liter/115 hk (122 hk), sistnevnte kun med automatgear. I tillegg følger en av Kias to dieselmotorer (1,6 liter/90 hk (116 hk)). Alle motorene er tunet ned i effekt for bedre å passe til de norske bilavgiftene (originaleffekt i parentes).
Diskuterer pris
Men hva Ceed skal koste er ennå hemmelig. Importøren vedgår at de ikke er i mål med prisforhandlingene. Det betyr i klartekst at produsenten forlanger mer enn importøren er villig til å betale for å kunne selge 800 biler neste år.
Men om vi sier at avgiften på Corolla Sol 1,4/90 hk diesel neste år går ned med 14.000 kroner slik at bilen havner under 230.000 kroner i pris, har vi samtidig sagt at Kia ikke kan ta mer enn 220.000 kroner for tilsvarende Ceed – og rett over 200.000 kroner for 1,4/105 hk bensin. Vi er redd at dette blir en vanskelig øvelse...
Kia Ceed erstatter Cerato, en bil det fram til 1. november var solgt 175 eksemplarer av.
Kort om Kia Ceed:
PRIS: Ikke bestemt
MOTORER:
B 4 syl/1,4 l/105 hk/6200 o/min, 137 Nm/5000 o/mil
B 4 syl/1,6 l/115 hk/6200 o/min, 154 Nm/5200 o/min*
B 4 syl/2,0 l/143 hk (IKKE NORGE)
D 4 syl/1,6 l/90 hk/4000 o/min, 235 Nm/1900 o/min
D 4 syl/2,0 l/140 hk (IKKE NORGE)
MÅL:
LxBxH: 4,24 x 1,79 x 1,48 m
Akselavstand: 2,65 m
Vekt: 1263 – 1367 kg
Bagasjerom: 340 - 1300 l
Dekk: 205/65R16 – 225/45R17
YTELSER:
Aks. 0 – 100 km/t + toppfart:
B 1,4: 11,6 sek/187 km/t
B 1,6: 10,8 sek/192 km/t
D 1,6: 11,5 sek/188 km/t
FORBRUK CO2 (EU):
B 1,4: 0,61 l/mil – 145 g/km
B 1,6: 0,69 l/mil – 165 g/km*
D 1,6: 0,47 l/mil – 125 g/km
* Leveres bare med automat i Norge