Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd
Kia Cee'd

Cee’d – kvantesprang for Kia

Kias nye Cee’d drar så godt, kjører så bra og støyer så lite at man lurer på om noen har tuklet med bilen. Men prisen henger fortsatt i luften som et spørsmålstegn.

Publisert Sist oppdatert

Førsteinntrykket av Cee’d, Kias nye kompakte familiebil, er så godt at vi begynte å lure: Er dette virkelig en Kia? Kan de lage så gode biler?

Svaret er nå JA. Distansen til europeisk og japansk bilindustri eksisterer knapt. Rent teknisk, utstyrsmessig, miljømessig, finishmessig og plassmessig møter Cee’d konkurrentene fullt ut.

Lite kjent merke

Nå gjenstår bare ett problem, og det er stort nok: Navnet. Kjennskapen til Kia som merke er liten. Da kan det kanskje hjelpe med syv års garanti (fem år på bilen – syv år/150.000 km på motor og drivlinje). Den lange garantien er ment å understreke hvor mye kvalitet Kia mener de har bygd inn i "Golf/Corolla-killeren" Cee’d.

Slovakia-bygde Cee’d er forøvrig Kias første Europabil. Den etterfølges av en halvbror fra Hyundai over samme tekniske lest neste år.

Hyllevare

Vi mener på ingen måte å si at Kia med Cee’d har funnet opp kruttet på nytt. Bilen inneholder kun hyllevarer fra industrien, men den har – eller tilbys med – det du forventer; 6 kollisjonsputer, ABS, ESP, navigasjon, skinninteriør, ryggesensorer og – håper Kia – fem stjerner i EuroNCAP.

Det hele er satt pent sammen med doble dørpakninger som gir god dørlyd. Men hvorfor skal også Kia dytte på oss det trekantede bakvinduet som burde gått av moten for fem år siden?

Det er noe japansk over Cee’d, men med lengde på 4,24 meter er bilen lengre enn Corolla og klart rommeligere i baksetet.

Til Norge importeres Cee’d med to bensinmotorer (1,4 liter/105 hk (109 hk) og 1,6 liter/115 hk (122 hk), sistnevnte kun med automatgear. I tillegg følger en av Kias to dieselmotorer (1,6 liter/90 hk (116 hk)). Alle motorene er tunet ned i effekt for bedre å passe til de norske bilavgiftene (originaleffekt i parentes).

Diskuterer pris

Men hva Cee’d skal koste er ennå hemmelig. Importøren vedgår at de ikke er i mål med prisforhandlingene. Det betyr i klartekst at produsenten forlanger mer enn importøren er villig til å betale for å kunne selge 800 biler neste år.

Men om vi sier at avgiften på Corolla Sol 1,4/90 hk diesel neste år går ned med 14.000 kroner slik at bilen havner under 230.000 kroner i pris, har vi samtidig sagt at Kia ikke kan ta mer enn 220.000 kroner for tilsvarende Cee’d – og rett over 200.000 kroner for 1,4/105 hk bensin. Vi er redd at dette blir en vanskelig øvelse...

Kia Cee’d erstatter Cerato, en bil det fram til 1. november var solgt 175 eksemplarer av.

Kort om Kia Cee’d:

PRIS: Ikke bestemt

MOTORER:

B 4 syl/1,4 l/105 hk/6200 o/min, 137 Nm/5000 o/mil

B 4 syl/1,6 l/115 hk/6200 o/min, 154 Nm/5200 o/min*

B 4 syl/2,0 l/143 hk (IKKE NORGE)

D 4 syl/1,6 l/90 hk/4000 o/min, 235 Nm/1900 o/min

D 4 syl/2,0 l/140 hk (IKKE NORGE)

MÅL:

LxBxH: 4,24 x 1,79 x 1,48 m

Akselavstand: 2,65 m

Vekt: 1263 – 1367 kg

Bagasjerom: 340 - 1300 l

Dekk: 205/65R16 – 225/45R17

YTELSER:

Aks. 0 – 100 km/t + toppfart:

B 1,4: 11,6 sek/187 km/t

B 1,6: 10,8 sek/192 km/t

D 1,6: 11,5 sek/188 km/t

FORBRUK CO2 (EU):

B 1,4: 0,61 l/mil – 145 g/km

B 1,6: 0,69 l/mil – 165 g/km*

D 1,6: 0,47 l/mil – 125 g/km

* Leveres bare med automat i Norge

Powered by Labrador CMS