-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kias kvantesprang
At Kia velger å garantere sin nye Golf/Auriskonkurrent Ceed i inntil syv år kan ikke forklares med annet enn en de tror bilen nærmest må være feilfri.


Kia Cee'd
Først publisert i Bil 2/3-2007.
Kia Ceed kjører så godt og støyer så lite at vi lurte på om noen hadde tuklet med den Slovakia-bygde bilen. Ikke kan vi huske noen gang å ha blitt så umiddelbart begeistret for en koreansk bil.
Hvis Ceed oppfører seg like bra på norske veier når vi tester den mot konkurrentene, betyr det at Kia har tatt et kvantesprang og nærmest visket ut avstanden til japanske og europeiske konkurrenter.
Om bilen gjør det bra på veien, så er det likevel garantien som vekker oppsikt. Kia har tydeligvis et akutt behov for å fortelle hvor bra deres nye Ceed er, og kvitterer med fem års støtfanger til støtfanger- garanti og hele syv år på drivlinjen, dog begrenset til 150.000 km.
Garantien følger bilen, og begrenses derfor ikke til dens første eier. Kia sier at de ikke er kjent med at noen andre bilprodusenter garanterer sine biler så godt i Europa.
Hvis du ikke allerede har tunge preferanser gjør Ceed det enda vanskeligere å velge kompakt familiebil. Her er det meste gjennomtenkt, bilen er blant de største i klassen, den leveres i flere utstyrsnivåer og har – eller tilbys med – det du forventer; seks kollisjonsputer, ESP, navigasjon, skinninteriør, ryggesensorer og – håper Kia – fem stjerner i EuroNCAP. Det hele er satt pent sammen med doble dørpakninger som gir god lyddemping.
Men hvorfor skal også Kia dytte på oss det trekantede bakvinduet som burde gått av moten for flere år siden, eller vet Kias designere noe om fremtiden som andre formgivere ikke har oppdaget ennå?
Kia har nå primært ett problem å stri med: Merket er fortsatt, for folk flest, ganske ukjent og uten kjøpsaksept i brede lag av befolkningen. Også Kia har fått erfare at det å bygge en god bil viser seg å være enklere enn å bygge merkevaren.
I løpet av februar ankommer bilen til Norge. Inntil videre må vi derfor også vente med prisen, men naturlig nok er VW Golf og Toyota Auris retningsgivende for hvor den havner.
Kort om bilen: