-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kias kvantesprang
At Kia velger å garantere sin nye Golf/Auriskonkurrent Ceed i inntil syv år kan ikke forklares med annet enn en de tror bilen nærmest må være feilfri.
Først publisert i Bil 2/3-2007.
Kia Ceed kjører så godt og støyer så lite at vi lurte på om noen hadde tuklet med den Slovakia-bygde bilen. Ikke kan vi huske noen gang å ha blitt så umiddelbart begeistret for en koreansk bil.
Hvis Ceed oppfører seg like bra på norske veier når vi tester den mot konkurrentene, betyr det at Kia har tatt et kvantesprang og nærmest visket ut avstanden til japanske og europeiske konkurrenter.
Om bilen gjør det bra på veien, så er det likevel garantien som vekker oppsikt. Kia har tydeligvis et akutt behov for å fortelle hvor bra deres nye Ceed er, og kvitterer med fem års støtfanger til støtfanger- garanti og hele syv år på drivlinjen, dog begrenset til 150.000 km.
Garantien følger bilen, og begrenses derfor ikke til dens første eier. Kia sier at de ikke er kjent med at noen andre bilprodusenter garanterer sine biler så godt i Europa.
Hvis du ikke allerede har tunge preferanser gjør Ceed det enda vanskeligere å velge kompakt familiebil. Her er det meste gjennomtenkt, bilen er blant de største i klassen, den leveres i flere utstyrsnivåer og har – eller tilbys med – det du forventer; seks kollisjonsputer, ESP, navigasjon, skinninteriør, ryggesensorer og – håper Kia – fem stjerner i EuroNCAP. Det hele er satt pent sammen med doble dørpakninger som gir god lyddemping.
Men hvorfor skal også Kia dytte på oss det trekantede bakvinduet som burde gått av moten for flere år siden, eller vet Kias designere noe om fremtiden som andre formgivere ikke har oppdaget ennå?
Kia har nå primært ett problem å stri med: Merket er fortsatt, for folk flest, ganske ukjent og uten kjøpsaksept i brede lag av befolkningen. Også Kia har fått erfare at det å bygge en god bil viser seg å være enklere enn å bygge merkevaren.
I løpet av februar ankommer bilen til Norge. Inntil videre må vi derfor også vente med prisen, men naturlig nok er VW Golf og Toyota Auris retningsgivende for hvor den havner.
Kort om bilen: