Mercedes E Klasse stasjonsvogn

I disse dager kommer stasjonsvognutgaven av Mercedes E Klasse hit til landet. Samtidig blir fire nye motorer tilgjengelige, motorer som også kommer i sedanversjonene.

Publisert

Først publisert i BIL 6 - 1996.

Det er særlig i den øvre enden av prisskalaen at motorutvalget blir bredere når Mercedes nå har utvidet E Klassen med fire modeller: De tre bensindrevne E 280, E 420, E 50 AMG (toppmodellen som her hjemme vil koste nær 1,5 mill. kroner) samt E 290 Turbodiesel. De sekssylindrede motorene blir ikke tilgjengelig i stasjonsvognen før i 1997.

Det er den femsylindrede E 290 TD med 129 hestekrefter (95 kW) som blir den billigste av de fire nye variantene, priset til drøyt 540.000 som sedan i Pluss-versjon. Vil du ha den nye stasjonsvognen må du plusse på ytterligere minst 40.000 kroner. Med automatgearkasse er det ingen tvil om at det er taxieiere som blir den største kundegruppen for akkurat denne modellen her i landet.

Leveringssituasjonen tilsier at E-klassens nye stasjonsvogn ikke vil dominere gater og veier den nærmeste tiden. I år får den norske importøren bare 60 eksemplarer av bilen, de fleste er allerede solgt.

Den femsylindrede E 290 TD er motorisert med den aller første direkteinnsprøytede dieselmotor som Mercedes noensinne har bygget for personbil. Fordelen med direkteinnsprøyting på dieselmotorer, sammenlignet med forkammermetoden, ligger først og fremst i at drivstofforbruket er 10-15% lavere. Ulempene er flere, men i E Klasse har Mercedes allerede satt i verk mottiltak; det er montert inn ekstra varmeaggregat for å kompensere for 30% mindre kjølevannsvarme.

Støyen øker vanligvis med direkteinnsprøyting. Problemet er selvfølgelig ikke eliminert selv om bilen heter Mercedes, men i praksis er ikke støynivået sjenerende. Vi har kjørt kvikkere turbodieselmotorer, men så er dette heller ingen racerbil. Bilens egenvekt uten fører er 1650 kg, og tillatt totalvekt er 2230 kg.

Sterk turbodiesel
Om akselerasjonen ikke skremmer noen (0-100 km/t på 12,2 sekunder), tar motoren sitt monn igjen på seigdragningsevnen. Maksimum dreiemoment på hele 300 Nm oppnås allerede ved et turtall på 1800 omdreininger, og det holder seg på samme nivå opp til 4000 omdreininger. Motoren er heller ikke spesielt tørst. Ved blandet kjøring er forbruket oppgitt til 0,68 liter/mil, og ved bykjøring 0,9 liter/mil.

V8-motoren i E 420 blir nå styrt av det nyutviklete elektroniske
motorstyringssystemet Motronic ME 1.0 som ifølge Mercedes byr på nye muligheter for å redusere drivstofforbruk og eksosutslipp. For eksempel korrigerer den tenningstidspunkt og drivstofftilførsel under oppvarmingsfasen, slik at kaldstartutslippene reduseres samtidig som katalysatoren kommer raskere opp i arbeidstemperatur.

Elektronikken i motorstyringen er også koblet opp mot mikrodatamaskinen som styrer den nye femtrinns automatgearkassen i E 420. Under gearskifting griper datamaskinen inn med en lett modifisering av tenningstidspunktet slik at dreiemomentet reduseres et øyeblikk. Resultatet er den mykeste gearingen vi kan huske å ha opplevd på noen bil.

Den billigste E Klasse-modellen heter E 200, og har to-liter som yter 136 hk (100 kW) ved 5500 o/min. Som sedan sniker den seg akkurat under 400.000 kroner, og som stasjonsvogn vil prisen ligge på ca 440.000 kroner. Vil du ha mer krefter til rådighet, må du gå ett trinn opp til E 230 (med en 2,3-liters motor som yter 150 hk) — og plusse på ca 68.000 kroner.

Stasjonsvognen har selvfølgelig noe bedre plass til bagasjen enn sedanen. Laster du opp til siderutene rommer bagasjerommet i stasjonsvognen 600 liter, noe som er 70 liter mer enn forrige E Klasse stasjonsvogn. Stasjonsvognen er også blitt større enn sedanen utvendig, overhenget bak er 21 cm lengre.

På samme måte som med sedanutgavene, leveres stasjonsvognen i tre utstyrsnivåer; Classic, Elegance og Avantgarde. Og som i sedanene er det innlagt luftkondisjonering i oppbevaringsboksen i midtkonsollen mellom forsetene — så sjokoladen ikke skal smelte på varme dager.

Powered by Labrador CMS