-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Teknobil
E-Klasse er langt mer enn en taxi.


Mercedes-Benz E280T
Først publisert i BIL 12 - 2006.
Taxibilen over alle taxibiler, E-Klasse, har fått ansiktsløfting halvveis i livet. Det er litt som når ens bedre halvdel kommer tilbake fra shopping og frisør, og spør Nå, legger du merke til noe nytt? Det smarteste da er vel å svare Javisst, så flott du ble!, selv om man ikke aner hva som er den store nyheten. Hos E-Klasse er det ikke tydelig hva nyheten består i, det er mest under skallet endringene har skjedd.
Utvendig er grillen mer markant, tåkelysene har fått ny innramming, det samme med baklysene og sidespeilene. Interiøret er også diskret oppgradert, med nye materialog fargekombinasjoner. Vår bil hadde Avantgarde utstyrsnivå, med blant annet brunt skinninteriør, gråsort trepaneldekor og mørkt taktrekk. Litt uvant til Mercedes å være, men definitivt stilig.
Den nye E-Klasse er helt i tet på sikkerhetsutstyr, med blant annet Pre-Safe som strammer setebeltene og lukker vinduene når kollisjon synes uunngåelig; det samme med bremsesystemet Adaptive Brake, dersom man slipper gasspedalen brått er bremsene klare for full innsats. Under harde nedbremsinger blinker bremselysene, og så kommer nødblinklysene på når man stanser.
Nytt tilleggsutstyr på E-Klasse er Intelligent Light System, som blant mye annet inneholder aktive kurvelys og kjørelys som tilpasses etter farten. Uten å gå i detaljer om hva systemet gjør og hvordan det arter seg, kan jeg nøye meg med å fastslå at det fungerer – på mørklagte landeveier føler man seg tryggere når veien er godt opplyst. Den adaptive fartsholderen Distronic er også et velfungerende system fra utstyrslista.
På den kjøredynamiske siden er oppdaterte E-Klasse blitt noe mer kjøreglad, med 10 prosent mer direkte styring enn før, samt at understellet er justert for å begrense krenging i svinger. Når bilen samtidig er utstyrt med både 4Matic firehjulsdrift og elektronisk styrt luftfjæring (ekstrautstyr) er det lagt til rette for både komfortabel og frisk kjøring.
Motoren er samme enhet som 320 CDI, men med lavere effekt. 190 hk og hele 440 Nm er likevel mer enn nok, så lenge man ikke forventer sportslig karakter. En traust taxi kan man neppe kalle det.
Kort om bilen:
Mercedes-Benz E280T CDI 4Matic
Pris, basis: kr. 771.200
Pris, prøvekjørt: kr. 1.006.200
Motor: 6-sylindret V-motor. 2987 ccm 140 kW (190 hk) v/4000 o/min 440 Nm v/1400-2800 o/min
LxBxH: 485,5 x 182 x 150 cm
Akselavstand: 285,4 cm
Egenvekt m/fører: 1965 kg
Tillatt totalvekt: 2540 kg
Dekk: 225/55R16
Bagasjerom: 690-1950 liter (VDA)
Tankvolum: 70 liter
Aks. 0 - 100 km/t: 9,0 sek
Toppfart: 226 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,85 l/mil
CO2-utslipp: 226 g/km