-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Franske tolitere
Både Citroën og Peugeot viser prototyper på Paris-utstillingen som skal klare seg med to desiliter på mila. Oppskriften består av lav vekt og trykkluft.
Det er ikke bare Renault som viser at man kan få ned forbruket dramatisk i årene fremover. PSA Peugeot Citroën har en løsning som kan være mer realistisk enn Eolab.
Peugeot viser en bil de har kalt 208 Hybrid 2L Demonstrator der 2L ikke henviser til slagvolumet, men til drivstofforbruket. Den skal nemlig klare seg med 2 liter bensin på 100 kilometer, eller 0,2 liter på mila som er terminologien vi bruker.
Bilen er basert på en 208 1,2-liter Pure Tech, en bil med 82 hestekrefter og plass til fem personer.
Slanket 100 kg
For å oppnå det lave forbruket har Peugeot benyttet teknologi som normalt er forbeholdt løps- og luksusbiler. Bilen veier inn på 860 kg, 100 kg mindre enn produksjonsmodellen, og er bygget i en miks av stål, aluminium og kompositter.
Designerne har valgt materialer som er tilgjengelige for masseproduksjon, og det er lagt vekt på at prototypen skal ha tilsvarende egenskaper og utseende som produksjonsmodellen.
Karbon-bindinger er benyttet i karosserideler, sider, dører og tak samt hjuloppheng. I tillegg er aerodynamikken perfeksjonert for å redusere luftmotstanden.
Slankeoperasjonen har ikke bare gått ut på å bruke nye materialer, man har også redesignet eksisterende komponenter. For eksempel er tykkelsen på stålet i eksosanlegget redusert, noe som har resultert i 20 prosent forbedring kun på dette området.
Trykkluft
Standard drivlinjen er erstattet med et hybridsystem som kombinerer bensinmotoren med komprimert luft. Den komprimerte luften benyttes til å oppnå større effektivitet i gitte situasjoner, for eksempel under start og akselerasjon.
Allerede for halvannet år siden fikk vi et hint fra PSA om en slik løsning.
Systemet består av en tank med komprimert luft plassert under bagasjerommet, en lavtrykkstank nær bakakselen som fungerer som et ekspansjonskammer, samt et hydraulisk system bestående av en motor og en pumpe plassert i motorrommet.
Hybridsystemet benytter planetgir for å balansere de to energikildene. Dette erstatter dermed den manuelle girkassen.
Utslippsfritt
I Air-mode (ZEV) går bilen kun på komprimert luft. Som ved eldrift forbruker den da ikke drivstoff og slipper ikke ut CO2. Peugeot oppgir ikke noen rekkevidde på ren luft.
Ved Petrol-mode er det kun bensinmotoren som driver bilen. I Hybrid-mode drives bilen av begge energikildene for å oppnå lavest mulig forbruk.
Trykktanken fylles under bremsing og retardasjon, eller ved hjelp av energi fra den tresylindrede bensinmotoren. Begge metoder kan gi full tank i løpet av ti sekunder.
Citroën viser et konsept basert på samme oppskrift. Deres testmodell heter C4 Cactus Airflow 2L Concept.