Verst når det gjelder

AMG er for bensinhoder det samme som Kraftwerk er for elektronicafans.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz CL 63 AMG

Først publisert i Bil 12-2007.

Om du står inne i en Mercedesbutikk med 2,6 millioner kroner i hånda og lurer på om du skal kjøpe deg en Mercedes-Benz CL 63 AMG... Sett fra deg kaffen, ta opp lommeboka og kikk på førerkortet ditt. Dette er nemlig en av de dyreste, og samtidig mest eksklusive, måtene å kvitte deg med det på.

Betinget dom?

Den 6,2 liters V8eren (ja, jeg vet at Mercedes kaller den 63, men den er "bare" 6.208 ccm) gir deg uendelige mengder av knurring og akkurat det flærret som du forventer fra 525 hestekrefter fra en åttesylindret sugemotor med fire gedigne rør i bakenden.

Så fort du har kommet opp i marsjfart er det imidlertid så godt som umulig å høre motoren – eller noe annen støy for den saks skyld. Til tross for at bilen mangler B-stolper og går på 20-tommers hjul er det nemlig så godt som støyfritt inne i bilen.

Det er så stille at forskjellen mellom hvor fort du tror du kjører, og hvor fort det store speedometeret viser at du kjører, kan utgjøre hvorvidt du kan fortsette å kjøre til jobben, eller om du må ta ut tre ukers ferie på Ilseng.

Råskapens ansikt

Selvsagt har man tenkt på dette hos Mercedes-Benz. Sett på cruisekontrollen som automatisk holder riktig avstand til bilen foran, eller legg inn den programmerbare fartsbegrenseren, og førerkortet ligger relativt trygt i lommeboka. Men hva pokker skal du med en slik bil da?

Dette er en bil som er bygget av tyske, rike forretningsmenn, for rike tyske forretningsmenn som harver nedover en tysk Autobahn så tett opptil den elektronisk sperrede toppfarten på 250 kilometer i timen som mulig. Men med norske fartsgrenser blir denne bilen som å kjøpe en Pitbull som kosehund til ungene.

Sanseløst morsomt

For all del – man skal ikke si at det er helt bortkastet med en slik bil i Norge – bare lyden fra motoren er nok til at alle hårene på armene reiser seg. Gi gass ut av krysset, og før elektronisk antispinn og stabilitetskontroll har slått inn kjenner du bakhjulene slipper, sånn bare for å vise hvilket uforløst potensial som ligger i denne bilen.

Slår du av elektronikken vil trolig dekkfabrikantene bære deg frem på gullstol. Like hysterisk morsomt som politisk ukorrekt – kikk ut av takluka og du kan formelig se drivhuseffekten bygge seg opp over deg mens du kjører.

Ta med deg bilen til en stille vei med lange, åpne svinger, og det er helt umulig å ikke la seg imponere over hva AMG har klart å gjøre med en bil som veier over to tonn, og som faktisk er bygget på samme plattform som S-klasse. Den tømmer luften i lungene dine når du bremser, og har over hodet ikke noe imot å bli kastet inn i svingene i hastigheter du neppe hadde våget å utsette langt mindre og tilsynelatende sportsligere biler for.

Valgets kvaler

Konkurransesituasjonen i denne klassen er rimeligvis noe spesiell. Det finnes imidlertid en håndfull store kupeer som setter deg i stand til å cruise ned en tur til Rivieraen uten å anstrenge deg så voldsomt. Det er naturlig å kaste blikket mot biler som Bentley Continental GT, Ferrari 612 Scagletti, Maserati GranTurismo og BMW M6.

Som tidligere nevnt er biler som Mercedes-Benz CL 63 AMG denne usedvanlig politisk ukorrekte, men om du trenger å komme på bedre tanker – kan du jo fokusere på at du har lagt igjen 1.144.435 blanke kroner i statskassa i avgifter. Og det er før du har fylt opp den 90 liter store tanken. For øvrig noe som ganske sikkert blir en vane med et oppgitt forbruk på 1,5 liter på mila, men som med en litt triggerhappy gassfot fort viste seg å ligge noe over.

2.640.900 kroner er hensynsløst mye for en bil – men du verden for en billykke.

Fakta om Mercedes-Benz CL 63 AMG:
Pris: kr 2.640.900 kroner
Motor: V8, 6.208 ccm
525 hk/6.800 o/min
630 Nm/5.200 o/min
LxBxH: 5,065 x 1,87 x 1,42 m
Akselavstand: 2,955 m
Dekk: 255/35-20 foran /
275/35-20 bak
Egenvekt m/fører: 2.085 kg
Bagasjerom: 490 (VDA)
Tankvolum: 90 liter
Aks. 0–100 km/t: 4,6 sek
Toppfart: 250 km/t
(elektronisk begrenset)
Forbruk, blandet kjøring: 1,49 l/mil
CO2-utslipp: 355 g/km

Powered by Labrador CMS