Renault Clio II

Nye motorer og mer enn 50 prosent forandringer på struktur- og karosserikomponentene gjør Clio II til mer enn en vanlig facelift.

Publisert

Clio II
Clio II

Først publisert i BIL 7 - 2001.

Nye Clio nyter godt av trekkene som er hentet fra Renaults nye toppmodell Vel Satis. Det nye utseende gjør Clio til en frekk liten sak som man legger merke til. Det mest spennende ved den nye modellen er likevel ikke utseendet. Den nye generasjonen 1.5 dCi commonrail turbodieselmotor på 65 hk virker meget lovende.

Bilene vi prøvekjørte var helt ferske, men vi kan likevel fastslå at man ikke finner mange småbiler med en så støysvak dieselmotor som denne. Hadde det ikke vært for den umiskjennelige lyden på tomgang, var det så man helt glemte at man kjørte diesel når man kom opp i litt hastighet. De nye dieselmotorene er utstyrt med en vibrasjonsføler som gjør at drivstoffinjektorene er selvkalibrerende. Denne løsningen gjør at man har kontroll over støy-karakteristikken gjennom hele motorens levetid.

Bedre støydemping
Det er lagt stor vekt på lydkomforten i nye Clio. Tidligere var det bare Clio Sport 2.0 16V som hadde vibrasjonsdempende frontrute. Dette er nå standard i både 1.4 16V og 1.6 16V. Elektrisk servostyring blir å finne i samtlige modeller, unntatt i Sport 2.0 16V. Til tross for et helt nytt dashbord er interiøret typisk Renault. Finishen og kvaliteten på materialene er litt over middels, men heller ikke mer. Sittekomforten er god, men det er først på utstyrnivå Privilège at man finner et førersete med alle seteinnstillinger. Clio fås i fem utstyrsnivåer; Authentique, Expression, Privilège, Dynamique og Sport. Rattet er som i mange andre småbiler regulerbart bare i høyden, og som i Clio I er det langt frem til rattet når avstanden til pedalene stemmer.

Sikkerhet
Clio II har et høyt sikkerhetsnivå. Karosseriet er forsterket på en rekke punkter, og den er utstyrt med adaptive frontkollisjonsputer og sidekollisjonsputer som beskytter hode og overkropp på fører og forsetepassasjer. Beltekraftbegrensere, beltestrammere og aktive hodestøtter er standardutstyr. I tillegg til ABS med EBV er hele modellrekken, foruten Sport, utstyrt med nødbremseassistent. ESP vil bli innført på slutten av året.

Som sjåfør og forsetepassasjer har man god plass i kupeen. Baksetet kan huse to voksne personer så lenge ikke personene foran er langbeinte. Da blir benplassen bak liten. Den midterste plassen bak egner seg bare for barn. Forsetene i 3-dørsversjonen skyves helt frem med et håndgrep, og har minne slik at man slipper å stille inn setet på nytt. Trepunkts Isofix festesystem for barneseter finnes på sideplassene i baksetet og i forsetet. Passasjerkollisjonsputen kan kobles ut med en nøkkellås plassert i dørpanelet på passasjersiden. Et varsellys på dashbordet varsler om at kollisjonsputen er koblet ut. Renault tilbyr to typer barneseter med Isofixstandard.

På toppen av modellrekken finner vi fremdeles Clio Sport 2.0 16V. Den vil ikke bli noen volummodell i Norge, men de som sikrer seg et eksemplar vil få mye kjøreglede. Med 16-tommers hjul og nye chassisinnstillinger har bilen fått et flott veigrep. Den turtallsvillige toliteren yter hele 172 hk og gjør dette til en potent småbil. Den upresise gearkassen passer derimot ikke inn i den ellers sportslige karakteren.

Sprek toppmodell
Fronten er enda mer skarpskåren med firkantmønstret gitter i grillen og stort luftinntak i frontspoileren. Interiøret er minimalistisk med pyntelister med aluminiumfinish og sportspedaler i aluminium. Instrumentklokkene er mørke med innfatning av børstet aluminium. Sportssetene i halvskinn gir ypperlig sittekomfort, og det lærtrukne sportsrattet ligger godt i hendene.

Innstegsmodellen i Norge vil som tidligere bli 1,2-literen, men importøren har god tro på den nye dieselmotoren. Prisene er ennå ikke fastsatt.

DETTE ER RENAULT CLIO:

Lengde: 381,2 cm. Bredde: 163,9 cm. Høyde: 141,7 cm. Akselavstand: 253,5 cm. Sporvidde f/b: 139,2/163,9 cm. Bagasjeromvolum: 255 liter. (VDA). Tankvolum: 50 liter.
Forbruk i følge 93/116/EU

Powered by Labrador CMS