-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Viktig Corolla
Vi har allerede fått ny Corolla servert i to karosseriformer. Men varianten som blir mest solgt på global basis vises først nå.
Da nye Corolla debuterte på vårens Genève-utstilling, ble den presentert som Auris. Men så fant noen kloke hoder ut at den kanskje burde bære samme navn i Europa som i resten av verden, nå som den bygges på en felles plattform.
Dermed gjenoppsto Corolla-betegnelsen også i Europa, slik at stasjonsvognen som debuterte i Paris i høst bar betegnelsen Corolla Touring Sports.
Men selv om femdørs kombikupe og stasjonsvogn er de viktigste karosseriformene i Europa, er det langt fra tilfelle i store deler av Amerika og Asia – der selges primært sedaner.
Og det er sedanen som nå debuterer – offisielt skjer det på LA Auto Show om noen uker, men Toyota har sluppet bilder og info i forkant av utstillingen.
I USA kommer modellen på markedet våren 2019, men i kjent amerikanske stil blir den da betegnet som 2020-modell.
Ifølge Toyota selv – og vi får jo forvente at de holder tellingen – så er dette tolvte generasjon Corolla. Denne gangen er familiebåndene sterkere mellom sedan, kombi og stasjonsvogn enn ved forrige generasjon.
Grunnlaget for den nye Corolla-familien er den fleksible TNGA-plattformen som etter hvert danner fundament for siste generasjoner av Prius og Camry samt C-HR.
Plattformen gir lavt tyngdepunkt og økt karosseristivhet, og skal gjøre nye Corolla mer dynamisk enn forgjengeren.
I USA skal nye Corolla tilbys med to alternative motorer – en 1,8-liter med 139 hester og en 2,0-liter med 169 hk. Snart lanseres også – for første gang i USA – en hybrid utgave av Corolla.
Ikke overraskende får kundene som foretrekker automatgir en CVT-kasse, men det kommer også en sekstrinns manuell kasse for de som foretrekker å ha kontrollen selv.
Innendørs er alt nytt og ryddig – slik vi også har sett på de europeiske utgavene av Corolla. Og elektroniske hjelpemidler som automatisk nødbrems, adaptiv cruise-kontroll og automatisk filholder er på plass også i de amerikanske utgavene.