Corolla 1.4 D-4D: Fin liten diesel

Ikke så rask, men med seige muskler. Og den går på en halvliter på mila.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 4 - 2005.

Med D-4D-motorens inntreden i Corolla, har denne populære kompaktbilen fått et etterlengtet “kraftverk med god trekkevne og lavt forbruk. Motorkarakteristikken er “nesten som i en bensinmotor”. Her må det turtall til, helst over 2000 o/min., for å kjenne skyvet. Bortsett fra at støyen blir fremtredende når du nærmer deg 4000 på telleren, har motoren mer å gå på for rødmerkingen starter først ved 5000.

Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0,48 liter/mil. Vi endte på 0,51 under vår kjøring, med en stor andel bykjøring. Det merkes på lommeboka, i positiv retning, når du tilbakelegger to mil for hver liter. En ulempe med de energieffektive moderne dieselmotorene er at det tar tid å få fart på varmeanlegget, her merkes det på frontruta. Som vi har skrevet tidligere, med fireveisregulering av rattet (som er et faktum med fjorårets ansiktsløfting) er det lett å finne en kjørestilling som passer, uansett benlengde.

Toyota Corolla 1.4 D-4D Sol
Pris, 5-dørs: kr. 233.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1364 ccm. 66 kW (90 hk) v/3800 o/min. 190 Nm v/1800-3000 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 420 x 171 x 146 cm. Akselavstand: 260 cm. Egenvekt m/fører: 1280 kg. Tillatt totalvekt: 1695 kg.
Dekk: 195/60R15.
Bagasjerom: 289 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 13,3 sek
Toppfart: 180 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,48 l/mil
CO2-utslipp: 128 g/km

Powered by Labrador CMS