-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fullblods for kaldblodspris
Ford Capri ble gjerne kalt OBOS-Mustang i gamle dager. Vi fornærmer neppe noen hvis vi døper om Hyundai Coupé til OBOS-TT.
Først publisert i BIL 6 - 2007.
Seks år etter at dagens karosseri debuterte, og 11 år etter at Hyundai lanserte sin første Coupé, er bilen nå klar i ansiktsløftet utgave. De synlige endringer finner vi først og fremst på fronten og bakparten, begge med nye lykter, samt at interiøret er oppgradert, blant annet
med en ny midtkonsoll.
At det bare er snakk om en ansiktsløfting er nok forklaringen på at rattet ikke er utstyrt med lengderegulering. Som i forgjengeren blir sittestillingen ved rattet derfor et kompromiss, du må velge enten riktig avstand til rattet eller passe avstand til pedalene – det er vanskelig å oppnå begge deler.
Ellers er sittestillingen grei, med en bred og god fothviler å plassere venstrefoten på, mens midtkonsollen gnager litt mot leggen hvis du vil ha sidestøtte for det høyre benet.
Chassiset er stivt og sportslig, og for å hente ut et tilsvarende sportslig inntrykk fra maskinavdelingen er det nødvendig å velge 2,0-literen. En akselerasjon på 9,1 sekunder er ikke mer enn vi må kunne forvente av en sportslig coupé. Alternativet er nemlig 1,6-literen som er 2,5 sekunder tregere fra null til hundre. Forskjellen i pris er drøyt 70.000 kroner, men vi tror de fleste på lengre sikt vil angre på sitt valg hvis lavere pris får avgjøre valget – et solid fraspark er jo litt av vitsen med en sportslig coupé. Dessuten er minstemann i standardutgave også satt opp med den langt mindre sportslige hjuldimensjonen 195/65 R15.
Styringen er fast og sportslig, det er altså ikke lagt inn plagsomt kraftig servo. Kjøreegenskapene er alt i alt en positiv opplevelse, men de er ikke fullkomne. Bilen er ikke komplett retningsstabil, og den må gjetes når vi passerer 90 km/t, spesielt hvis asfalten er piggslitt.
Støynivået er forholdsvis høyt, uten at det er en bestemt støykilde som er synderen. Lydbildet er et resultat av motor, hjul- og vindstøy i samvirkning.
Bagasjeplass kan være et coupé-problem, mer her er det akseptabel plass og vel så det – forutsatt at dere er to i bilen. Hvis bagasjerommet, som er forholdsvis grunt, ikke skulle strekke til, er det god fleksibilitet i lasteplassen ved at bakseteryggen er delt 50/50.
Fakta om Hyundai Coupé 2.0 FX: