Cupra Tavascan

Firehjulsdrift og lang rekkevidde

Cupra lanserer sporty SUV

Seats sportslige arm, Cupra, har avduket sin nye Tavascan. Bilen tilbys med to forskjellige drivlinjer og rekkevidde på inntil 550 kilometer.

Publisert Sist oppdatert

Lanseringen skjedde under et Cupra-arrangement i Berlin fredag kveld, tre og et halvt år etter at vi fikk en forsmak gjennom konseptbilen med samme navn.

Målet med bilen er ifølge produsenten å utfordre konvensjonelle regler, og ikke minst skape følelsesladde kjøreopplevelser.

– Cupra Tavascan er en elektrisk SUV-Coupé som man snur seg etter. Det tydelige designspråket og de friske ytelsene virkeliggjør visjonene som ble vist med konseptutgaven i 2019, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra Norge i Harald A. Møller AS.

Skiller seg ut i mengden

Nettopp det å skille seg ut er et poeng for Cupra i utviklingen av nye modeller.

– Det er mange rasjonelle elbiler som kommer på markedet, men det er ikke målet for Cupra. Tavascan bidrar til å virkeliggjøre drømmene vi bærer på, sier Wayne Griffiths, direktør for Cupra.

– Vi vil vise verden at elektriske biler kan være morsomme og sexy, fortsetter Griffiths.

2- eller 4-hjulsdrift

Bilen blir tilgjengelig med to drivlinjer: 210 kW (286 hk) og 250 kW (340 hk). Den høyeste motoreffekten oppnås med to motorer og firehjulsdrift. Fra stillestående når topputgaven 100 km/t på bare 5,6 sekunder.

Batteriet med netto kapasitet på 77 kWt gir en rekkevidde på inntil 550 km. Bilen kan under optimale forhold hurtiglades fra 10 til 80 prosent på under en halvtime, og oppnå 100 km ny rekkevidde på under 7 minutter.i

Sprekt design

Signaturen i Tavascan-designet er de tre triangelformede øynene i frontlyktene. Uttrykket forsterkes av den belyste Cupra-logoen. Tavascan blir blant de første modeller med opplyst logo i Europa.

Designet skal understreke ytelsene og opplevelse av fart. Dette oppnås med et designspråk som spenner overflatenes «muskler» i en linje som strekker seg hele veien fra «haisnuten» til hekken.

Designet av hekken er sentrert rundt baklyktene, som er en forlengelse av lyskonseptet til Cupra: Grafikken med tre triangler og en sentralt plassert og belyst logo.

De tydelige utvendige linjene på Tavascan gjentas innvendig.

Flere nye modeller innen 2025

Tavascan er et nytt stort steg i elektrifiseringen av merket og skal selges parallelt med kompaktmodellen Born. Innen 2025 skal Cupra utvide elbilutvalget ytterligere med modellene Terramar og UrbanRebel.

– For oss i Harald A. Møller er det inspirerende å se hvilke ambisjoner Cupra har. Én ting er lanseringen av elbilmodeller som vekker oppsikt, men i tillegg investeres det tungt i ombygging av fabrikker og batteriproduksjon. Utfordreren fra Barcelona mener alvor, sier Joachim Næss, kommunikasjonssjef for CUPRA Norge.

Bygget på MEB-plattformen

Bilen er bygget på Volkswagengruppens MEB-plattform, med den nyeste teknologien innen konnektivitet, sikkerhet og komfort.

Digitalisering står sentralt i Tavascan. Den helelektriske SUV-en har et 15-tommers infotainment-system, det største så langt i en modell fra Cupra. Bilen kan leveres med et hi-fi-anlegg med 12 høyttalere som er utviklet i samarbeid med Sennheiser.

Tavascan er 464 cm lang, 186 cm bred og 160 cm høy. Akselavstanden er 2.766 mm. Det betyr at den er fem centimeter lengre, en centimeter bredere og en centimeter lavere enn den nære slektningen VW ID.5

Importøren lover mer informasjon om norske priser, samt tidslinjen frem til salgsstart og utlevering, i løpet av den nærmeste fremtiden.

Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Powered by Labrador CMS