-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Sportslig SUV-krysning
Mazda har utviklet en imponerende bil, men her i landet er den i praksis uselgelig før den kommer med dieselmotor.
Først publisert i Bil 10-2007.
Prismessig konkurrerer Mazda CX-7 med statuspregede biler som BMW X5, Mercedes ML, Porsche Cayenne og Nissan Murano. Som produkt er det imidlertid naturlig å sammenligne CX-7 med Honda CR-V, Opel Antara, Toyota RAV4 og Land Rover Freelander 2.
Når en 260-hesters bensinmotor, som den deler med blant andre Mazda 6 MPS, er eneste mulighet under panseret, er dermed bilen nærmest uselgelig i et land med så motorekstreme avgifter som her på berget. Av bilens pris stikker staten av med over en halv million kroner.
Store endringer
CX-7 har eksistert et års tid i USA, men når bilen nå er klar for Europa har den gjennomgått så vidt omfattende endringer at 30 prosent av bilens komponenter er forskjellige.
Fronten med spoilere og tåkelys er endret, motoren er modifisert, og Europa får i første omgang bare 6-trinns manuell gearkasse (med automat som i USA klarer den ikke avgasskravene her). Innvendig er det lagt vekt på å heve kvalitetsfølelsen – men vi har ingen forståelse for at en moderne bil på dette nivået er konstruert uten lengderegulering av rattet, bare tilt. Her i Europa er CX-7 en ren firehjulstrekker, mens den også selges med 2WD i USA.
Sjefdesigner Iwao Koizumi sier til Bil at han bevisst har lagt bilen i sportslig retning. Han kaller den en sportscrossover, og mener en krysning mellom en SUV og en sportsbil. Det siste synes vi er å ta litt i, for selv om hjulopphenget er mer sportslig enn komfortabelt, motoren byr på imponerende skyv, spesielt mellom 2500 og 3000 o/min., og styringen er både presis og sportslig, er det vanskelig å hente frem en sportslig kjørefølelse i en bil som veier 1700 kg og har et forholdsvis høyt tyngdepunkt. Gearskiftet er silkemykt, men det er forholdsvis tungt å få lagt inn reversen.
Kompromiss
På grunn av at rattet bare har toveis regulering, blir sittestillingen nødvendigvis et kompromiss, spesielt for de langbeinte blant oss. Når avstanden til pedalene er korrekt, skulle jeg gjerne trukket rattet noe nærmere meg. Skinnsetene byr ellers på god komfort, med god sidestøtte i ryggen og med rikelige reguleringsmuligheter. Venstrefoten finner en bred og god fothviler, mens høyrebeinet har god sidestøtte mot midtkonsollen.
Ved landeveiskjøring på vanlig, fin asfalt er det et behagelig lavt støynivå i bilen, men det er mye hjulstøy når underlaget er grov asfalt. Det sportslige oppsettet betyr dessuten en del risting og vibrasjoner på ujevn vei.
Fakta om Mazda CX-7: