-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Sirion 4WD og Terios:
Taktskifte fra Daihatsu
I takt med at Daihatsu bringer to nye 4WD-modeller til torgs, vil de tredoble sitt salg i Norge. De vil utfordre Suzuki i markedet for kompakte firehjulstrekkere.

Først publisert i BIL 8/9-2006.
Med helt ny design har både Sirion og Terios blitt mindre sære, de har fått et utseende som er mer normalt i forhold til konkurrentene – med andre ord: De stikker seg ikke så mye ut fra mengden som før. Dermed håper importøren å selge til sammen 850 biler av de to nykommerne i år.
Terios er en kompakt SUV, hvor kort overheng både foran og bak gir muligheter for opp- og nedkjøringer i bratte kneiker. Firehjulsdriften er basert på en viskositetskobling som trer i kraft når forhjulene spinner. Fordelingskassen inneholder en senterdifferensial som kan låses med 50/50-drift foran og bak.
Hjulopphenget er mer raffinert enn på forgjengeren, og sammen med en forholdsvis kontant styring kan Terios nå vise til kjøreegenskaper som har løftet seg merkbart. Motoren er ingen racer, men er likevel kvikk og villig – bare ikke motbakken er for bratt eller at bilen er tungt lastet. Et maksimalt dreiemoment på 140 Nm sier det meste om den saken.
Utstyrsnivået er imponerende, med seks kollisjonsputer, ABS, ESP, traction control – samt at Hill Assist Control (både for bakkestart og nedoverbakker) hører med i kombinasjon med automatgear.
Mindre Sirion
I strid med utviklingen hos de fleste andre bilmodeller, har den nye Sirion krympet. Den er nesten 10 cm kortere utvendig enn forgjengeren. Likevel har akselavstanden økt med 8,5 cm, og dermed kan nykommeren vise til 10 cm økning innvendig i kupéen. Dette merkes virkelig i baksetet, hvor det er akseptabel benplass bak en langbent sjåfør.
Førermiljøet er mer plastaktig enn i Terios, så sånn sett virker Terios som en mer påkostet bil. Sirion har også automatisk 4WD, altså en visko-kobling som fordeler krefter til bakhjulene når forhjulene spinner. Hjulopphenget er ikke det mest elegante, men den økte akselavstanden gir en merkbart bedre storbilfølelse på veien.
Den elektriske servoen gir seg utslag i en forholdsvis løs styring med beskjeden tilbakemelding fra underlaget, med andre ord glimrende for de som ikke liker å bruke muskler for å dreie på rattet.
Kort om bilen:
Daihatsu Sirion SX
Pris: kr. 194.900.
Motor: 1,3-liter rekkemotor. 1298 ccm. 64 kW (87 hk) v/6000 o/min., 120 Nm v/3200 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 363 x 167 x 155 cm. Akselavstand: 243 cm. Egenvekt m/fører: 1055 kg. Dekk: 175/65 R14. Bagasjerom: 235 liter (VDA). Tankvolum: 38 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: Ikke oppgitt.
Toppfart: Ca. 170 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,63 l/mil.
CO2-utslipp: 148 g/km.
Data gjelder med manuelt gear.
Konkurrenter: Suzuki Swift, Fiat Panda 4x4.