-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
If advarer:
Kjører på sommerdekk midtvinters
3,4 prosent av bilene som var inne til skadetaksering hos If i januar og februar hadde sommerdekk. Og du blir overrasket når du ser hvor bilene ble kjørt.
Tallene baserer seg på skadetaksering av over 8000 If-forsikrede biler de to månedene sist vinter.
– Vanligvis skjer brorparten av skader på sommerdekk ved første snøfall. Da tar en del sjansen fordi de ikke har byttet dekk på bilen før snøen kom. At det er såpass mange som er skodd for sommerføre i januar og februar, er tankevekkende, sier Vidar Brustad, leder for bilskader i forsikringsselskapet If.
– Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre den vurderingen, sier Brustad.
Kanskje overraskende for noen finnes det ikke et klart pålegg om å legge om til vinterdekk i vintersesongen i kjøretøyforskriften.
Venter med vinterdekk
Det er store forskjeller i dekkbruk mellom fylker og regioner i Norge. Selv i Troms og Finnmark er det biler som har sommerdekk på vinterstid.
– Ofte kommer Sørlandet og Vestlandet høyt opp på lista med sommerdekk på vinterføre. At kystområdene drøyer med vinterdekk, henger trolig sammen med et mildere klima og lite snø på vinteren. Det er litt overraskende at Nordland har så høy andel, sier Brustad.
I analysen som If har gjort for januar og februar, er det Agder (6,5 prosent), Nordland (5,8 prosent) og Vestland (5,2 prosent) som hadde høyest sommerdekkandel, viser skadestatistikken til If.
Høyest piggdekkandel hadde Troms og Finnmark (95 prosent), Nordland (78,2 prosent) og Innlandet (44,2 prosent). Disse fylkene pleier vanligvis å ligge på piggdekktoppen, sammen med Møre og Romsdal (34,8 prosent).
På toppen over biler som brukte vinterdekk uten pigger, troner Viken og Oslo med andeler på henholdsvis 93,3 prosent og 89,4 prosent i januar og februar.
– Tar sjanser
– Dessverre ser vi at en del bruker sommerdekk gjennom hele vinteren. Det er foruroligende. De dagene det kommer snø brått på eller det er underkjølt veibane, tar noen unødvendige og farlige sjanser. Feil dekk på bilen kan føre til strenge reaksjoner fra politiet, og det kan også følge til at du må stå for alle eller deler av kostnadene selv ved en skade. Her blir det gjort individuelle vurderinger hos forsikringsselskapene, sier Brustad.
Forsikringsselskapet If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde kjøretøyer har ved taksering. I januar og februar sist vinter ble det på landsnivå registrert dekkutstyr på 8356 kjøretøyer ved skadetaksering. 280 av disse hadde sommerdekk på bilen.
Om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet er forsikret i If, ifølge markedstall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.
Dekktips for vinteren
- Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
- Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
- Vær oppmerksom på at piggfrie vinterdekk er konstruert for kjøring på vinterføre. Det er ikke laget for å være et helårsdekk.
- Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
- Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt noen mil.