-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Nå må piggdekkene av
Fristen for å bytte ut piggdekk med sommerdekk er 2. mai. Det er en fin anledning for samtidig å sjekke mønsterdybde og lufttrykk.
Tester utført av Michelin tyder på at så mange som en av tre kjører med farlig lavt lufttrykk. For lite luft i dekkene øker også drivstofforbruket og reduserer dekkets levetid.
– Riktig lufttrykk er noe av det enkleste og mest virkningsfulle du som vanlig bilist kan gjøre noe med for å spare drivstoff og øke dekkets levetid, sier Frode Abrahamsen i Michelin Norge.
20 prosent for lavt lufttrykk kan redusere dekkets levetid med opptil 25 prosent, mens 1 bar for lavt lufttrykk kan øke drivstofforbruket med så mye som 6 prosent.
– De fleste sjekker bare lufttrykket ved hvert dekkskift, dvs. to ganger i året, sier Abrahamsen. Men husk at belastningen på dekkene øker kraftig med tung bil, for eksempel i ferietrafikken med hele familien og mye bagasje på tur.
– Vi i Michelin anbefaler å sjekke dekktrykket en gang i måneden. I følge undersøkelser Michelin har gjennomført i tidligere år, kjører så mange som hver tredje bilist med for lavt lufttrykk i dekkene.
Kontrollér dekkmønsteret!
Kravet til mønsterdybde i Norge er 1,6 mm på dekkets mest slitte sted. På Michelin-dekk er slitasjeindikatorene markert med et lite bilde av Michelin-mannen ”Bibendum” på dekkskulderen.
Når du ser på dekksidene, så sjekk også etter at rotasjonsretningen er riktig. Michelins råd er å alltid tilpasse hastigheten etter rådende værforhold og gjenværende mønsterdybde.
Fem tips når du skifter hjul:
1. Sjekk at du har riktig lufttrykk
Husk at når du kjører med full last skal du bruke det høyeste trykket som er oppgitt. Anbefaling for bilen finner du i instruksjonsboken, ved tanklokket eller i dørstolpen. Glem ikke reservehjulet!
2. Kontroller dekkenes mønsterdybde
Sommerdekk skal i følge norske regler ha minst 1,6 millimeters mønsterdybde.
3. Plasser de beste dekkene bak
Gammel kunnskap er at de beste dekkene skal foran, men Michelin anbefaler å sette de dekkene med det beste mønsteret bak. Det reduserer faren for å miste kontrollen ved at bilens bakdel slenger ut i en sving – den vanskeligste situasjonen å håndtere for en gjennomsnittsbilist.
4. Kontroller dekkets rotasjonsretning
Moderne dekk er ofte retningsbestemte, markert med en pil på dekksiden. Kontroller at pilen vender riktig vei.
5. Sjekk at hjulene faktisk sitter fast når du har skiftet, og at du har brukt riktige bolter/muttere
Kontroller hjulboltene igjen etter ca 100 kilometers kjøring. Skifter du fra stål- til lettmetallsfelger, må du påse at riktige bolter/hjulmuttere er brukt.