-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nå må piggdekkene av
Fristen for å bytte ut piggdekk med sommerdekk er 2. mai. Det er en fin anledning for samtidig å sjekke mønsterdybde og lufttrykk.

Tester utført av Michelin tyder på at så mange som en av tre kjører med farlig lavt lufttrykk. For lite luft i dekkene øker også drivstofforbruket og reduserer dekkets levetid.
– Riktig lufttrykk er noe av det enkleste og mest virkningsfulle du som vanlig bilist kan gjøre noe med for å spare drivstoff og øke dekkets levetid, sier Frode Abrahamsen i Michelin Norge.
20 prosent for lavt lufttrykk kan redusere dekkets levetid med opptil 25 prosent, mens 1 bar for lavt lufttrykk kan øke drivstofforbruket med så mye som 6 prosent.
– De fleste sjekker bare lufttrykket ved hvert dekkskift, dvs. to ganger i året, sier Abrahamsen. Men husk at belastningen på dekkene øker kraftig med tung bil, for eksempel i ferietrafikken med hele familien og mye bagasje på tur.
– Vi i Michelin anbefaler å sjekke dekktrykket en gang i måneden. I følge undersøkelser Michelin har gjennomført i tidligere år, kjører så mange som hver tredje bilist med for lavt lufttrykk i dekkene.
Kontrollér dekkmønsteret!
Kravet til mønsterdybde i Norge er 1,6 mm på dekkets mest slitte sted. På Michelin-dekk er slitasjeindikatorene markert med et lite bilde av Michelin-mannen ”Bibendum” på dekkskulderen.
Når du ser på dekksidene, så sjekk også etter at rotasjonsretningen er riktig. Michelins råd er å alltid tilpasse hastigheten etter rådende værforhold og gjenværende mønsterdybde.
Fem tips når du skifter hjul:
1. Sjekk at du har riktig lufttrykk
Husk at når du kjører med full last skal du bruke det høyeste trykket som er oppgitt. Anbefaling for bilen finner du i instruksjonsboken, ved tanklokket eller i dørstolpen. Glem ikke reservehjulet!
2. Kontroller dekkenes mønsterdybde
Sommerdekk skal i følge norske regler ha minst 1,6 millimeters mønsterdybde.
3. Plasser de beste dekkene bak
Gammel kunnskap er at de beste dekkene skal foran, men Michelin anbefaler å sette de dekkene med det beste mønsteret bak. Det reduserer faren for å miste kontrollen ved at bilens bakdel slenger ut i en sving – den vanskeligste situasjonen å håndtere for en gjennomsnittsbilist.
4. Kontroller dekkets rotasjonsretning
Moderne dekk er ofte retningsbestemte, markert med en pil på dekksiden. Kontroller at pilen vender riktig vei.
5. Sjekk at hjulene faktisk sitter fast når du har skiftet, og at du har brukt riktige bolter/muttere
Kontroller hjulboltene igjen etter ca 100 kilometers kjøring. Skifter du fra stål- til lettmetallsfelger, må du påse at riktige bolter/hjulmuttere er brukt.