Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209

Samleobjekt fra Subaru

Subaru benytter Detroit-utstillingen til å vise en spesialutgave av WRX.

Publisert Sist oppdatert

Bilen heter WRX STI S209 og er ifølge Subaru den første spesialutgave fra STI som tilbys eksklusivt for USA hvor «cirka» 200 eksemplarer selges. Så langt er det ifølge Subaru kun i Japan slike modeller har vært tilgjengelige, som S201-S208.

Men det kan da ikke stemme? Vi har da omtalt en spesialutgave for USA tidligere.

Når STI har pustet litt ekstra på motoren øker effekten fra 310 til 341 hestekrefter.

Men det dreier seg selvsagt om mer enn ekstra hester. Her finner vi aerodynamiske oppgraderinger og modifiseringer som skal gjøre den kjøreglade, rallybaserte bilen enda mer kjøreglad. Spesielt for de som tar den med seg til en track day.

Les test av Subaru WRX STI mot Golf R fra bladet Bil

Modifiseringene er inspirert racerbilen som er utviklet spesielt for bruk på Nordsløyfa.

For å hente ut de ekstra kreftene er boxer-motoren perfeksjonert på en rekke områder, blant annet med en kompressor som øker trykket fra 16,2 til 18,0 psi. Eksosanlegget har vesentlig bedre gjennomstrømming og er utstyrt med enderør i rustfritt stål.

Som en ekstra gimmick er intercooleren utstyrt med et vannspray-system som føreren kan kontrollere fra rattet.

Subaru sier «mid-range power» er opp ti prosent, men de oppgir ikke noen tall for dreiemoment. Eneste tilgjengelige girkasse er den originale sekstrinns manuelle.

Sporvidden foran er økt med halvannen centimeter, og hjulopphenget er perfeksjonert for bedre ytelser på bane. Grepet forbedres gjennom spesialutviklede dekk av typen Dunlop GT600A i dimensjon 265/35R19 (i stedet for standard 245).

Bilstein har levert demperne mens Brembo er ansvarlig for stoppavdelingen med ventilerte skiver og 6-pots calipere foran, 2-pots bak og oppgraderte høy-friksjons klosser.

Skjermbredden er økt med drøyt fire centimeter for å gi plass til de større hjulene, taket er utført i karbonfiber, en stor bakspoiler er på plass sammen med effektive sideskjørt som forbedrer luftstrømmen.

Innomhus er det stort sett logoer og en egen plakett som skiller S209 var en vanlig WRX STI, bortsett fra at ratt og senterkonsoll er kledd med «syntetisk semsket materiale» – det er vel slikt vi gjerne omtaler som Alcantara?

Bilene skal leveres i to alternative fargekombinasjoner – WR Blue Pearl med grå felger eller Crystal White Pearl med gullfargede felger. Må man kjøpe to for å få den blå med gullfelger da, mon tro?

Powered by Labrador CMS