Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon
Drako Dragon

Utfordrer Tesla igjen

Drako kommer en gang til

Dersom vi skrev om en superbil ingen har hørt om verken før eller siden for tre år siden, og den samme produsenten nå er tilbake med en ny modell, betyr det kanskje at han har overlevd? Undrenes tid er ikke forbi.

En 1200 hesters gran turismo bil til 1,25 millioner dollars var det vi kunne fortelle om og bilen het Drako.

Som vi alle vet var det Jan Herman Linge og Kåre Drangsholdt som blåste liv i dette prosjektet.

Tøv, det var den andre Drakoen det – Draco.

Her har vi en herre jeg aldri hadde hørt om. Dean Drako heter han, han har altså satt sitt eget navn på sin egen baby.

Må være lov det.

GTE, den gamle modellen, står fremdeles i katalogen, selv om avtalen var at han bare skulle bygge 25 av dem.

Den nye truer definitivt med å bli litt hyppigere – ikke minst takke være en pris som virker forbausende, og fristende, lav.

290.000 dollar – det vil si at vi er i Urus-land – hvis du kjøper en ganske fet BMW i tillegg. Og det du da kommer til å få er en Drako Dragon.

Uten at produsenten selv sier det, blir det sannsynligvis den mest komfortable og stilige måten du kan få deg selv, bestemora di og en del unger til 100 på, på ikke så mye over to sekunder.

I hvert fall lover den 0 til 60 miles på 1,9, et rommelig indre miljø og en høyreist, selvbevisst SUV-attityde. Den vil gjøre kvart mile på ni og etter at den har passert 320 km/t, vil den faktisk fortsette å akselerere.

Hvis alt dette viser seg å bli sant, er det mulig vi her har en ny verdensmester målt i dollar per fart ganger sitteplasser.

Hvis noen fremdeles hadde tatt Model X på alvor, kunne man enda en gang dratt den foreldede klisjeen «Tesla Killer», men slik markedet ser ut i dag kan jeg ikke tenke meg noen andre i dette segmentet som er verdt å kille.

Bygger du en elbil, så ligger antall hestekrefter alltid i området «tenk på et tall». Her har han tenkt to tusen, og det er det. Fra en motor i hvert hjørne, og noen greie programvarer som fordeler dem dit de gjør minst skade.

Hjulene kan sågar utføre en tank-turn – la bilen svinge nesten rundt sin egen akse. Men ikke i 320!

De to tusen hestene skal håndteres, og noe hjelp får de av avansert aero med blant annet et ganske aktivt system gjennom fronten, der man vanligvis finner en frunk.

Den er blitt en vindtunnel der både en spoiler og selve profilen på tunnelen skaper ganske seriøst marktrykk.

Bilen er også utstyrt med det vidunderlige italienske uttrykket Coda Tronca (tenk Ercole Spada og Zagato og Alfa Romeo) – en hekk som smalner samtidig som den blir lavere før den kuttes tvert – det hele for optimale luftstrømmer. Samtidig som det er fartsavhengige spoilere der bak også, som hjelper med marktrykk og stabilitet.

Utseendet er SUV med attityde og det hele toppes med to dører hengt opp i taket og så brede at det er like enkelt å entre bak som foran.

Til å være en bil som skal kjøres og som skal engasjere, er det latterlig mange og latterlig store skjermer om bord. Silicon Valley, der bilen skapes, krever åpenbart sitt. Men selv ikke skjermene vil kunne distrahere deg fra å registrere en G eller to i en eller annen retning.

Hvis ikke befolkningen om bord blir traumatisert nok av rett-frem forestillingen, kan du ta dem offroad. Hvis du kjører bane, velger du en polere-asfalten høyde på bilen. Men med luftfjæringen kan du løfte den til 32 cm over havet dersom du virkelig vil forsere stien helt inn til hytta.

Det klarer heller ikke Urusen og den ekstra bilen du kjøpte.

Her er det snakk om å bygge 5000 biler hvert år, med de første levert i 2026.

Da kanskje han er ferdig med alle GTE-ene?

Men vi har et mysterium her. På ett av fotografiene er bilen utstyrt med et veldig tydelig italiensk registreringsskilt. Er det bare en glimrende Foto sjåpp, eller betyr det at Torino på en eller annen måte er inne i bildet?

Intet hadde vært bedre enn det.

Noen harde fakta (eller er det ønskedrømmer?)

  • Fire motorer styres av Drako DriveOS NanoControl
  • 2.000 hk. 0 - 60 MPH: 1,9 sekunder
  • ¼ MILE: 9,0 sekunder
  • Toppfart: over 320 km/t.
  • Rekkevidde: 670 km (EPA est.)
  • Lading: Mulighet for 500 kW
  • Bremser, Foran 420 mm karbon, 10 piston calipers
  • Bak, 410mm karbon, 6 piston calipers
  • Dekk, foran: 285/30/23; Bak: 325/30/23
  • Lengde: 5055 mm. Bredde 2057 mm. Høyde: 1600 mm (fjæringen i Cruise).
  • Tomvekt: 2118 kg.
  • Hengervekt: 1500 kg.

Og, som sagt. I avdelingen «for godt til å være sant»: $ 290.000,-

Powered by Labrador CMS