-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fyller alle nisjer
Skoda med glimt av fremtiden
Skoda avslørte under et arrangement i hjembyen Mlada Boleslav tirsdag kveld deler av sine fremtidsplaner. Deriblant en elektrisk stasjonsvogn og en 7-seter SUV som skal på markedet i 2026.
Stasjonsvognen er den fjerde i rekken av helt nye, fullelektriske modeller som skal lanseres fra Skoda frem mot 2026.
– Vi ser frem til å presentere en komplett elektrisk produktportefølje de neste tre årene; en mindre bybil, en kompakt SUV, en 7-seter og ikke minst denne stasjonsvognen som vi presenterer for første gang i dag, forteller Martine Behrens, Skoda-direktør i Norge.
Skoda har oppnådd stor suksess med Enyaq i to karosseriformer på det norske markedet, men om noen år har de elbiler i de fleste segmenter.
Frem mot utgangen av 2026 vil hele fire nye elektriske modeller introduseres. Med det vil produktporteføljen dekke de fleste behov; fra en mindre bybil til 7-seteren Vision 7S som nylig var på Norgesbesøk i konseptutgave.
– Mange er glad i stasjonsvogn, og vi forventer at dette blir en svært ettertraktet modell for både nye og eksisterende kunder, forteller Behrens.
Skoda har lagt en svært offensiv lanseringsplan de neste tre årene:
Elroq – en SUV i segmentet under Enyaq med en lengde på rundt 4,5 meter. Selv om den er mindre enn Enyaq vil den ifølge produsenten oppleves svært romslig. Elroq har verdenspremiere i 2024, og blir også den første modellen i Skodas helt nye designspråk Modern Solid.
City-SUV – en mindre bil som er forventet til en rimelig pris, og som skal gjøre elektrisk mobilitet til et enkelt og svært tilgjengelig valg. Bilen vil være omtrent 4,1 meter lang. City-SUV har verdenspremiere i 2025.
Combi Stasjonsvogn – denne modellen vil ha en nøkkelrolle blant de fire nye modellene. Med en legde på rundt 4,6 meter blir den første elektriske stasjonsvogn fra Skoda, og viderefører med det en svært viktig modelltype for den tsjekkiske produsenten. Stasjonsvognen får verdenspremiere i 2026.
Vision 7S – denne elektriske syvseteren blir den største i Skodas produktportefølje med en lengde på rundt 4,9 meter (20 cm mer enn Kodiaq). Konseptbilen Vision 7S var nylig på besøk i Norge. Vision 7s er designet for at hele familien skal ha en behagelig kjøretur, blant annet kan barna tegne på de digitale veggene og feste både skjermer og ryggsekk på stolryggen foran seg. Den serieproduserte versjonen av Vision 7S har verdenspremiere i 2026.
I år gjennomgår dessuten Škoda den største merkevareendringen på 30 år, med ny logo og nytt design.
– Alle nye biler vil selvsagt komme i Skodas helt nye designspråk Modern Solid. Dette designet beskrives som robust, funksjonelt og moderne. Vi er svært glade for å ha en offensiv fabrikk i ryggen, med nye modeller som vi tror kommer til å treffe svært godt i det norske markedet, konkluderer Skoda-direktøren.
Skoda viste også de første skisser av neste generasjon Superb og Kodiaq som begge skal lanseres i løpet av høsten 2023. Disse får moderne bensin- og dieselmotorer med mildhybrid og plug-in alternativer.
De viste også innstegsmodellen Enyaq iV 50 med en prisantydning på under 40.000 euro. Bilen har bakhjulsdrift gjennom en motor på 109 kW / 148 hk. Batteripakken på 52 kWt netto gir en oppgitt rekkevidde på inntil 365 kilometer.
– Vi har enda ikke besluttet om Superb og Kodiaq facelift blir aktuelle i Norge. Enyaq iV 50 er ikke aktuelt i vårt marked nå, men vi har selvsagt en løpende vurdering av alle modellvarianter. Fire helt nye modeller i løpet av de neste årene ser vi virkelig frem til, sier kommunikasjonssjef for Skoda i Norge, Christine Eiken til BilNorge.no.