Skoda Fabia

Skoda Fabia gir oss en forsmak på den nye VW Polo og er en av de mest spennende nykommerne i småbilmarkedet.

Publisert

Skoda Fabia
Skoda Fabia

Først publisert i BIL 1 - 2000.

For tre år siden var Skoda Octavia først på banen med Volkswagens nye Golf-plattform. Nå er den kommende Polo-plattformen allerede virkelighet i Skoda Fabia, en femdørs bil i en størrelse som hittil har vært uprøvd for den tsjekkiske produsenten. Familietilhørigheten til Skoda sees lettest i den krominnrammede grillen, mens eksteriøret ellers har fellestrekk med både Audi A3 og Golf. Utvendig er Fabia 24 cm lengre enn dagens Polo, mens akselavstanden er drøyt 6 cm lengre.

Innvendig finner vi et dashbord med Volkswagen-typiske brytere, knapper og instrumenter. Plassen er en småbil verdig, i hvert fall i forsetene hvor vi får en god følelse av lys, rom og luft. Men baksetepassasjerene bør ikke være høyere enn 1,80 meter – av hensyn til velværet for så vel ben som hode. Det er en smal sak å finne seg til rette i førersetet, både setet og rattet har nemlig høydeog lengderegulering.

Selv med et kort overheng bak, er det funnet plass til et overraskende stort bagasjerom, 55 liter større enn på dagens Polo. Vi finner ingen andre småbiler enn Peugeot 206 som kan vise til tilsvarende bagasjeplass.

Stort motorutvalg
Skoda-importør Harald A. Møller AS har signalisert at de tar inn Fabia med hele seks motoralternativer. Først – og med introduksjon i Norge i mars – er 1,4-literen med 68 hk. Dette er Skodas egen støtstangmotor i fornyet utgave. Volumet er utvidet fra 1,3 til 1,4 liter, og nå er både motorblokken og topplokket av aluminium. Det var denne motoren som var tilgjengelig under vårt første møte med Fabia i Portugal tidlig i vinter. Til "vanlig" kjøring er motoren sterk og rask nok for den drøyt 1000 kg tunge bilen, men det sier seg selv at en slik motor ikke er tilfredsstillende for dem som søker kraftreserver og kvikk akselerasjon. En av motorens sterke sider er fleksibiliteten, noe som understrekes av at dreiemomentkurven når toppen allerede ved 2500 o/min.

Ved påsketider er det klart for Fabia med Volkswagens 1,4-liter med 101 hk. I juli utvides utvalget med tre motorer: "Sparemotoren " med 1 liter volum, en 1,4-liter med 75 hk samt en 1,9-liters TDI-motor. Sistnevnte motor er kjent fra andre Volkswagenmodeller, men det foreligger for øyeblikket ikke data på den i kombinasjon med Fabia. I løpet av høsten kommer "verstingen", en ny tolitersmotor med 120 hk som kan vise til 10,1 sekund fra null til hundre. Med den blir ESP, elektronisk stabilitetsprogram, en del av tilbehøret også i lille Fabia. På forsommeren 2001 kommer Fabia også som firedørs sedan.

Tre utstyrsnivåer
Forholdsvis stor sporvidde – 2 cm mer enn i Polo bak og hele 6 cm mer foran – bidrar sammen med akselavstanden til god stabilitet. Med en akselavstand som er 10 cm lengre enn i Nissan Micra og 9 cm lengre enn i Toyota Yaris, nærmer Fabia seg kompaktklassen, ikke bare når det gjelder romfølelse i førersetet, men også i kjørefølelse på veien. På svingete vei jobber hjuloppheng, fjæring og demping fint sammen og luker bort tendensene til krenging. På dårlig underlag, som hullete asfalt, merkes det bedre at vi kjører en småbil, for her viser fjæringen seg noe stiv og stump.

På alle tre utstyrsnivåer – Classic, Comfort og Elegance – finner vi et respektabelt knippe standardutstyr som to kollisjonsputer, ABSbremser, beltestrammere foran, servostyring, høydejusterbare frontlykter, pollenfilter og delt bakseterygg. Høyeste utstyrsnivå betyr at blant annet klimaanlegg (med avkjølt hanskerom), elektriske vindusheiser, aluminiumfelger og oppvarmede spyledyser hører til standardutstyret. Automatgear leveres i kombinasjon med 75-hesteren som kommer i juli.

Førserie-eksemplarene av Skoda Fabia, som vi fikk anledning til å kjøre i Portugal tidlig i vinter, virket godt sammenskrudd og ferdigutviklede – bortsett fra på ett punkt. På et par av bilene virket det som om gearsjaltingen, som i Fabia er basert på wireoverføring, ikke var helt nøyaktig justert ennå.

Prisen er ikke klar i skrivende stund, men vi går ut fra at den vil ligge under 150.000 kroner for Fabia 1.4/68 hk. Importøren har blinket ut kvinner i alderen 25 til 45 år som den viktigste målgruppen for Fabia.

SKODA FABIA CLASSIC:

Lengde: 396,0 cm Bredde: 164,6 cm. Høyde: 145,1 cm. Akselavstand: 246,2 cm. Bagasjevolum: 248 l. (VDA).
Forbruk og CO2-utslipp ifølge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS