Fiat Punto

Andre generasjon Punto er mer sportslig enn forgjengeren, og ser vi på utstyrsnivået, vil ikke nye Punto ha noe problem med å hevde seg.

Publisert

Fiat Punto
Fiat Punto

Først publisert i BIL 1 - 2000.

Om Punto har hatt en svært beskjeden rolle i det norske bilmarkedet, har den vært en viktig modell i Fiat-porteføljen og er allerede produsert i over tre millioner eksemplarer. I likhet med forgjengerne kommer også nykommeren med tre eller fem dører, og selv om karosseriene i hovedtrekk er like, er likevel tredørsmodellene noe mer sportslige.

Dette er en rommelig småbil, og det er spesielt bredden som sørger for det. Ca. tre cm bedre kupébredde enn de mestselgende konkurrentene merkes både i for- og baksete. Benplassen er gjennomsnittlig for klassen, men bagasjerommet med 297 liter volum er blant de rommeligste. Store dører gjør inn- og utstigning til baksetet enkel. Bakseteløsningen med delt baksete gir god fleksibilitet og er lett å hanskes med.

Førermiljøet i nykommeren er vesentlig mer ordinært enn i forgjengeren, og det er lett å finne seg til rette. Førerplassen preges av at det er litt trangt til venstrefoten og derfor vanskelig å strekke ut venstrebenet, rattet kunne også med fordel vært trukket litt nærmere sjåføren. Setene gir god sittekomfort med god støtte til lårene og meget god støtte til korsryggen. Sidestøtten kunne vært litt kraftigere.

Punto gir et robust preg, og selv om Fiat hevder å ha lagt mer vekt på komfort enn tidligere, er det fortsatt en sportslig karakter som preger fjæringskomforten. Den er derfor litt stumpete på skarpe ujevnheter, mens den tar de store ujevnhetene behagelig og overbevisende stabilt. Støynivået er lavt og behagelig, og hjulstøyen er svært moderat, og med sommerdekk er Punto også helt fri for rumlestøy.

I Norge vil Punto i første omgang bare bli tilgjengelig med en 1,2-liters motor med 60 eller 80 hk. 80-hesteren som leveres i ELX, er overraskende kvikk. Den er akselerasjonsvillig når du utnytter turtallsregisteret fullt ut, samtidig som den har god trekkraft på lave turtall.

Punto ELX, som forventes å bli bestselgeren i modellutvalget, har en forholdsvis påkostet utstyrspakke. Den inkluderer blant annet fire kollisjonsputer, ABS-bremser, sentrallås, elektriske vindusheiser, lyktespylere, kjørekomputer, oppvarmede forseter og totrinns servostyring. Servostyringen vil ved normal kjøring fungere som vanlig, men velger du City-innstillingen, vil den ved hastigheter under ca. 45 km/t bli lettere. Så lett at det nesten er ubehagelig rundt gatehjørnene før du blir vant til den, men den gjør parkeringsmanøvre til en lek.

Punto 60 S er billigste modell. Den leveres bare som tredørs og koster 142.900 kroner. 80 ELX leveres i første omgang som femdørs, men utpå ettersommeren kommer også den som tredørs.

FIAT PUNTO 80 ELX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 10,6:1. Sylindervolum: 1242 ccm. Boring og slaglengde: 70,8 x 78,86 mm. Effekt: 59 kW (80 hk) v/5000 o/min. Dreiemoment: 114 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran og tromler bak. ABS.
Dekk: 165/70SR14.
Mål: Lengde: 383,5 cm. Bredde: 166,0 cm. Høyde: 148,0 cm. Akselavstand: 246,0 cm. Sporvidde f/b: 139,8/139,2 cm.
Egenvekt m/fører: 1010 kg. Tillatt totalvekt: 1445 kg. Maks vogntogvekt: 2445 kg.
Bagasjerom: 297 liter (VDA).
Tankvolum: 47 liter.
Aks. 0–100: 11,4 sek
Toppfart: 172 km/t
Forbruk bykjøring: 0,76 l/mil
Forbruk landevei: 0,5 l/mil
Forbruk snitt: 0,6 l/mil
CO2-utslipp: 142 g/km
Pris: kr. 157.900,-
Forbruk og CO2-utslipp ifølge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS