-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fisker til Frankfurt
Tidligere BMW og Aston-designsjef, Henrik Fisker, som hoppet av og startet for seg selv ved juletider, forteller nå at hans første modell kommer til Frankfurt-utstillingen.
Han er sparsom med detaljer, forteller for eksempel ikke hvilken produksjonsbil hans modeller er basert på – og jeg sa modeller, for han skal vise to i Frankfurt. Men han sier at eksteriøret er fullstendig nytt mens interiøret er re-designet.
Coachbuilt er et ord han bruker meget, skreddersydd, mens det vel egentlig høres ut som Limited Serie. Det skal bare bygges 150 eksemplarer av hver, så vi kan nok snakke forholdsvis eksklusivt.
Med en logo som viser en californisk sol på vei ned over et californisk stillehav, er det bare naturlig at denne første Fisker-modellen skal hete Tramonto – italiensk for solnedgang. Men assosiasjonen blir fort litt uheldig, det er ikke få italienske private overklasse pleie/gamle-hjem som også heter Tramonto. Hadde ikke soloppgang vært bedre?
Nesten like uheldig er vel hans henvisning til F 22 Raptor. Heldigvis nøyer han seg med å fortelle at det er bilens front, i silhouette, som er inspirert av Raptor, og ikke hele prosjektet.
For denne Lockheed-Martin fighteren er vel noe av det minst relevante på denne siden av den kalde krigen. 260 millioner dollar per porsjon gjør det til det dyreste flyet noensinne – du får seks F117 Nighthawk for samme prisen. Og med en designprosess som formelt startet i 1985, men med luft under vingene først sent i fjor høst, gjør det også til et av det mest langdryge til-prod-prossesser noen gang. Den eneste egenskapen som kunne være interessant for Fisker-bilen, er at den er usynlig for radar.
Akkurat som Raptor har krefter nok. 2 Pratt & Whitney turbofaner, hver på 35.000 pund trykk, gjør at maskinen topper ut på Mach 2. Tramonto nøyer seg med 610 hester, og det eneste vi vet foreløpig er at den når 100 km/t, ca 0,1 Mach, etter 3,6 sekunder.
Fisker har sendt ut denne skissen av den ene av de to han skal vise i Frankfurt. Den andre får dere vente med til den 13. hilser han.