Schanche i støtet for støtdempere

- Bedre biler gjør oss til dårligere sjåfører, hevder Martin Schanche, mest kjent for sine mange europamesterskap i rallycross - og sin friske replikk.

Publisert Sist oppdatert

- Derfor er det viktigere enn noen sinne å passe på at vi har effektive og friske støtdempere. Det er de som avgjør om hjulene skal beholde nødvendig veigrep for sikker kjøring. Er støtdemperne slitt, svekkes veigrepet – og et hjul med en utslitt støtdemper svever faktisk fritt i korte øyeblikk. Alle kan sikkert forestille seg hva konsekvensen av slikt kan bli, fortsetter den pensjonerte rallycrosskongen.

Han påpeker at en moderne støtdemper er noe ganske annet enn hva som var gjengs for noen få tiår siden. Der man før var nødt til å velge om man skulle prioritere fast og sportslig demping eller myk og komfortabel, gjør den moderne demperen en fullgod jobb i alle deler av dette spekteret ved normal kjøring. De dyreste bilene har ofte dempingssystemer sjåføren selv kan justere fra førerplass, mens de aller fleste ellers har støtdempere med gode allround-egenskaper.

- En ulempe i dag er det faktisk at bilene er blitt så bra at de kamuflerer underlaget så godt at vi blir dårligere sjåfører. Årsaken er at bilene har en rekke avanserte systemer som effektivt skjermer oss mot den skarpe kanten til naturkreftene. Dette krever også at vi må ha enda bedre støtdempere. Når støtdemperne slites, endres den dynamiske balansen i bilen. Det første som påvirkes er veigrep og bremselengde. Treffer du uventet et vaskebrett i en sving, kan bilen dra rett av veien. Med utslitte støtdempere kan bremselengden i verste fall dobles, sier Schancke

Samtidig advarer han bileiere mot å stole på de gamle metodene for egentesting av støtdempere: - Gyngemetoden har gått ut på dato og har i dag ingen som helst verdi.

Støtdemperslitasje kommer snikende gradvis og umerkelig. Selv om bilen kan føles helt som vanlig, kan den i en kritisk situasjon oppføre seg livsfarlig annerledes enn sjåføren venter.

Sammen med dekkene, er støtdemperne den viktigste komponenten for kjøresikkerheten. Det er derfor en billig forsikring å få støtdemperne sjekket regelmessig – gjerne hver 20.000 kilometer – av fagfolk som har det nødvendige spesialutstyret for dette. Gode støtdempere er også god økonomi med hensyn til blant annet redusert slitasje på dekk og opphengs-komponenter ellers, slutter Martin Schanche.

Hjul og dekk er hovedtema i MotorBransjens marsnummer 2005.

Powered by Labrador CMS