-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Schanche i støtet for støtdempere
- Bedre biler gjør oss til dårligere sjåfører, hevder Martin Schanche, mest kjent for sine mange europamesterskap i rallycross - og sin friske replikk.

- Derfor er det viktigere enn noen sinne å passe på at vi har effektive og friske støtdempere. Det er de som avgjør om hjulene skal beholde nødvendig veigrep for sikker kjøring. Er støtdemperne slitt, svekkes veigrepet – og et hjul med en utslitt støtdemper svever faktisk fritt i korte øyeblikk. Alle kan sikkert forestille seg hva konsekvensen av slikt kan bli, fortsetter den pensjonerte rallycrosskongen.
Han påpeker at en moderne støtdemper er noe ganske annet enn hva som var gjengs for noen få tiår siden. Der man før var nødt til å velge om man skulle prioritere fast og sportslig demping eller myk og komfortabel, gjør den moderne demperen en fullgod jobb i alle deler av dette spekteret ved normal kjøring. De dyreste bilene har ofte dempingssystemer sjåføren selv kan justere fra førerplass, mens de aller fleste ellers har støtdempere med gode allround-egenskaper.
- En ulempe i dag er det faktisk at bilene er blitt så bra at de kamuflerer underlaget så godt at vi blir dårligere sjåfører. Årsaken er at bilene har en rekke avanserte systemer som effektivt skjermer oss mot den skarpe kanten til naturkreftene. Dette krever også at vi må ha enda bedre støtdempere. Når støtdemperne slites, endres den dynamiske balansen i bilen. Det første som påvirkes er veigrep og bremselengde. Treffer du uventet et vaskebrett i en sving, kan bilen dra rett av veien. Med utslitte støtdempere kan bremselengden i verste fall dobles, sier Schancke
Samtidig advarer han bileiere mot å stole på de gamle metodene for egentesting av støtdempere: - Gyngemetoden har gått ut på dato og har i dag ingen som helst verdi.
Støtdemperslitasje kommer snikende gradvis og umerkelig. Selv om bilen kan føles helt som vanlig, kan den i en kritisk situasjon oppføre seg livsfarlig annerledes enn sjåføren venter.
Sammen med dekkene, er støtdemperne den viktigste komponenten for kjøresikkerheten. Det er derfor en billig forsikring å få støtdemperne sjekket regelmessig – gjerne hver
Hjul og dekk er hovedtema i MotorBransjens marsnummer 2005.